اهم اخبار

در ششمین همایش سالانه صنعت آرد از کارآفرینان و مسئولین فنی نمونه این صنعت تقدیر شد.

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ششمین همایش سالانه صنعت آرد در انستیتوت تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشو برگزار شد

  ششمین همایش سالانه صنعت آرد ایران با محورهای بررسی مشکلات و راه حل‌ها، بررسی نحوه همکاری در خرید گندم، بزرگداشت پیشکسوتان صنعت آرد و تقدیر از واحدها و مسئولین فنی نمونه با حضور علی اکبرمهرفرد قائم مقام وزیرجهاد کشاورزی، یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی و معاون وزیر جهاد کشاورزی، دکترحسین یزدجردی رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنعت آرد ایران،  ایزدیار دبیرکل کانون صنایع آرد ایران، سیدمحمدرضا مرتضوی رئیس انجمن آردسازان ایران، دکتر علیرضا کریمی رئیس کانون زنجیره هماهنگی دانش، صنعت و بازار، نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، اعضای فراکسیون صنایع غذایی مجلس و جمعی از بزرگان و پیشکسوتان این صنعت و مدیران عامل کارخانه‌های آردسازی در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار شد.

در ابتدا دکتر یزدجردی رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنعت آرد ایران در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و گفت: در آذرماه ۹۳ نرخی برای آرد مصوب گردید که چندان خوشایند صنعت نبود و از همان موقع کانون شروع به جبران این ناسپاسی کرد منتهی در سیستم دولتی مشکلاتی برای تغییر قیمت‌ها وجود داشت و مسئولین دولتی صبر را به ما توصیه می‌کردند.
وی ادامه داد: مصوبه افزایش نرخ آرد درحال حاضر اعلام شده اما هنوز اجرایی نگردیده است و امیدواریم مسئولین از این مصوبه حمایت کنند و هرچه زودتر این سیستم اجرایی شود.در ادامه سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی بیان کرد: حضور متصدیانه دولت در صنعت گندم، آرد و نان می‌تواند در نحوه چیدمان منابع اثرگذار و تخصیص منابع را از نظام عادی بازار خارج کند.
با هدایت ما و با حمایت‌های جهادکشاورزی و دولت، ما در سال آینده، سالی بزرگ را برای صنعت آرد و نان پیش رو خواهیم داشت. در سال آینده شرکت بازرگانی دولتی از عرصه خرید گندم خارج و این کار بزرگ را به اجزای زنجیره واگذارخواهد نمود. در این راستا از خرداد ماه امسال جلساتی بسیار کارشناسی شده و خوب داشته‌ایم و مهم‌ترین چالش ما شناسایی کشاورزان به جهت جلوگیری از سوءاستفاده از موضوع خرید تضمینی گندم بود که امروز با طراحی سایتی که به منظور ثبت نام کشاورزان در فصل پاییز انجام می‌شود، کشاورزان مورد تأیید جهادکشاورزی در شهرها، استان‌ها و روستاها قرار خواهند گرفت و این چالش دیگر وجود نخواهد داشت و کشاورزان پس از تأیید می‌توانند مقادیر گندمشان را به قیمت‌های مصوب عرضه نمایند. این سایت اکنون درحال طراحی و نهایی شدن است.
سیف با بیان اینکه قریب به ۱۰۰ هزار تن آرد از کشورمان صادر شده است، اظهار کرد: این مقدار در سال گذشته ۲۳هزار تن بوده و امیدواریم تا پایان سال به ۳۰۰ هزارتن برسد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: به موجب تفاهماتی که با کشور روسیه و قزاقستان داریم، امیداوریم مسیر عبور موقت را تسهیل نماییم.
در بخش بعدی این همایش ایزدیار، دبیرکل کانون صنایع آرد ایران عنوان کرد: در جلساتی که برای صنعت گندم و آرد برگزار می‌گردد، از ما دعوت می‌شود و خوشبختانه نقش انجمن‌ها دیگر زینتی نیست و از نظرات ما هم استفاده می‌شود.
ایزدیار مادر همه مشکلات این صنعت را انحصار یارانه‌ها و عدم نقش کارخانه‌ها در اقتصاد دانست و در ادامه به مشکلات پیش روی این صنعت و راه حل‌های موانع موجود اشاره نمود.

وی گفت: نکته مهم این است که گندم‌ها به درستی تخصیص داده نمی‌شود. خوشبختانه برای سال آتی این شرایط ایجاد شده که ما خودمان مستقیماً گندم را از کشاورز خریداری کنیم که این ساده‌ترین، ارزان‌ترین و راحت‌ترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.
در ادامه مهرفرد، قائم مقام وزیرجهاد کشاورزی خاطرنشان کرد:  در دوره وزارت مهندس حجتی شاهد افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی بوده‌ایم و در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و شاهد توسعه در بخش اراضی و سیستم‌های آبیاری بوده‌ایم.
در دولت جدید ۱۰۰ هزار هکتار اراضی جدید توسعه یافته و در خوزستان و ایلام هم ۵۵۰ هزار هکتار توسعه یافته است و امروز بهره‌وری آب در بخش کشاورزی از ۳۶ درصد به ۴۳ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: از سال ۹۲ تا ۹۶ حدود ۵ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته‌ایم که این ثروتی بوده که در داخل کشور تولید و صرف شده و این یکی از تبعات اقتصاد مقاومتی است.
مهرفرد افزود: با توجه به اینکه می‌گویند دولت دخالتش را در این صنعت کمتر کند و اگر قرار است به کشاورز یارانه‌ای پرداخت شود از روش‌های دیگر استفاده شود، به عقیده من باید حتی‌الامکان تجارت گندم را از تخصیص یارانه‌ها جدا نمود.
مژگان خانلو رئیس امور بازرگانی و خدمات مالی سازمان برنامه و بودجه کشور و مفتح رئیس فراکسیون صنایع غذایی مجلس از دیگر سخنرانان این همایش بودند.
در ادامه مهندس مرتضوی، رئیس انجمن آردسازان ایران به نمایندگی از مدیران عامل کارخانه‌های آرد حاضر در همایش در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و به دفاع از صنف، به ارائه توضیحاتی در راستای موانع و مشکلات پیش روی صنعت گندم و آرد کشور پرداخت.
وی عنوان کرد: جدول پاکی گندم، جدول ناپاکی و نجاست است و هرچه که خاک در گندم بیشتر باشد گران‌تر می‌خرند و این جدول باید حتماً اصلاح شود.

مرتضوی خواهان آزادسازی نرخ آرد و نان و واگذاری آن به بخش خصوصی و مردم شد.
پس از صبحت‌های مرتضوی، سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی مجدد در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و در ادامه صحبت‌های رئیس انجمن آردسازان ایران خاطرنشان کرد:  بر مبنای سیاست‌هایی که در دوره جدید GTC تعبیه شده، کیفیت، سند بالادستی مجموعه بازرگانی است. از ابتدای سال جاری دو اقدام در این صنعت صورت گرفت. اولین اقدام این بود که معضلات آرد و نان یا همان تداخل گندم‌های سن زده را برطرف نموده‌ایم و دومین اتفاق هم این بود که مسیر تسویه حساب از مراکز خریدمان را دقیق‌تر کرده‌ایم.
وی در واکنش به اظهارات مرتضوی پیرامون اصلاح جدول پاکی گندم تصریح کرد: ۳ ماه پیش این موضوع را در جهادکشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی مطرح کردیم و اعتقاد ما بر این است که باید گندم باکیفیت را از کشاورز خریداری کنیم و حمایت‌هایمان از کشاورز بر مبنای کیفیت باشد.

بخش پایانی مراسم ویژه تقدیر و تشکر از پیشکسوتان صنعت آردسازی و مدیران عامل و مسئولین فنی کارخانه‌های آرد بود. دکتر یزدجردی ابتدا از پیشکسوتانی که در این مراسم حضور نداشتند یاد کرد و در ادامه از ابوالقاسم مرتضوی، اصغرمیثمی فر، محمدرضا ضیاییان، طواخ محمدی، غلام گل‌محمدی، هادی آقاطاهر، فیض‌ا… بیابانی، عصارزادگان و اسماعیل معماریان با اهدای لوح تقدیر به عنوان پیشکسوتان صنعت آرد در کشور تقدیر به‌ عمل آمد.

در بخش تقدیر از کارخانه‌های آردسازی نمونه از کارخانه‌های آرد تجارت استان گیلان، زر از استان البرز، آرد جرعه شاهین از استان اصفهان، زرین خوشه از استان البرز، آردداران از استان تهران، اطلس از استان اصفهان، آرد خوشه فارس، آرد مشتری از استان گلستان، کنگان از استان سیستان و بلوچستان، تهران باختر، سپیدان از استان فارس، سرچشمه شاهرود، اطهر مراغه از آذربایجان شرقی و اخوان نشاطی از استان سیستان و بلوچستان تقدیر و تشکر شد.

همچنین در بخش تقدیر از مسئولین فنی کارخانه‌ها،عذرا ملامهدی از صنایع آرد ورامین، فرشته احراری از استان سیستان و بلوچستان، فرید برنایی مجد از کارخانه اخوان نشاطی، مژگان توفیقیان از کارخانه آرد مشتری، وحید جمالی از کارخانه آرد البرز، سارا خشایاری از کارخانه جرعه شاهین اصفهان، شکوه سادات دوامی از کارخانه آرد اطلس اصفهان، مریم شمشیرساز از کارخانه نیک استان گلستان، پریسا عظیمیان از کارخانه آرد ستاره کردان، ، مرضیه مهدیان فر از کارخانه آرد کنگان، سیف الدین مهرآرا از کارخانه آرد تجارت گیلان، کتایون میرسپاسی از آرد تابان و ملیحه یعقوبی از کارخانه آرد ویونا لوح دریافت کردند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *