اهم اخبار

دستیابی ایران به فناوری تولید بتاکاروتن از ریزجلبک ها

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی و بیوتکنولوژی کشاورزی از دستیابی به فناوری بهینه تولید بتاکاروتن از ریزجلبک «دونالیلا سالینا» در بیوراکتور این پژوهشکده خبر داد.

به گزارش ایرنا بتاکاروتن (β-Carotene) یک رنگدانه قرمز-نارنجی است که در گیاهان و میوه ها یافت می شود و پیش ساز ویتامین آ است.
بتا کاروتن ترکیبی آلی است که در برخی داروها مانند قرص های جوشان (ویتامین ث) برای ایجاد رنگ طبیعی استفاده می شود.
آنگونه که تارنمای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی نوشت، رییس بخش بیوتکنولوژی صنایع غذایی در این پژوهشکده توضیح داد جلبک تک سلولی دونالیلا از مهمترین منابع طبیعی بتاکاروتن با درصد تجمعی ۱۰ تا ۱۵ درصد است.
«محمدامین حجازی» افزود: بتاکاروتن از ترکیبات پرکاربرد در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی است که به دو صورت طبیعی و سنتتیک وجود دارد.
وی قابلیت کشت ریزجلبک دونالیلا در آبهای شور و محیط کشت ساده شامل املاح معدنی و گاز آلاینده دی اکسید کربن را از مزیت های استحصال بتاکاروتن از این منبع عنوان کرد.
وی افزود: سالیانه ۴۰ تن بتاکاروتن از خارج وارد می شود که محققان پژوهشکده با هدف رفع نیاز کشور به این ماده پرکاربرد و بهبود فناوری های موجود طرح استحصال بتاکاروتن از سویه های بومی ریزجلبک دونالیلا را در دستور کار قرار دادند.
وی اضافه کرد: با بررسی سویه های بومی به سویه ای رسیده ایم که تا ۱۳٫۵ درصد بتاکاروتن دارد و از لحاظ ارتقای بازدهی تولید هم یک فناوری را ابداع کردیم که میزان تولید در واحد سطح یا حجم را در مقایسه با روش های معمول به میزان چشمگیری افزایش می دهد.
حجازی تصریح کرد: مرحله بعدی، انتقال از مرحله آزمایشگاهی به صنعتی است که به طراحی یک محیط کشت اقتصادی نیاز دارد تا هزینه های تولید را به حداقل برساند. بنابراین در مرحله آزمایشی به ساخت فتوبیوراکتوری اقدام کردیم و در تلاشیم با بهینه کردن آن در مرحله آزمایشی به بازدهی مطلوب برسیم که بسیار به این هدف نزدیک شده ایم.
عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ادامه داد: به طور عمده در دنیا برای تولید بتاکاروتن از ریزجلبک از سیستم های باز استفاده می شود که به طور نسبی ارزان اما دارای بازده پایین است و آلاینده هایی همراه محصول ایجاد می کند.
وی افزود: هدف ما در این تحقیقات بهبود فناوری و دستیابی به محصولی است که درجه و مطلوبیت لازم را برای استفاده در صنایع دارویی داشته باشد. بنابراین به سراغ سیستم بسته (بیوراکتور) رفتیم که نسبت به سیستم های باز هزینه کمی بیشتری دارد اما بازده بالاتر و آلودگی حداقلی آن هزینه های این روش را جبران می کند.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان برنامه و بودجه بیست و هفتم شهریورماه پارسال در حاشیه بازدید از ساختمان جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور در رشت تاکید کرد در سال ۱۳۹۵ اعتبارات پژوهشی صددرصد نسبت به سال ۱۳۹۴ افزایش یافت و مصممیم سهم بودجه تحقیقاتی از تولید ناخالص ملی را تا یک درصد در سالجاری افزایش دهیم.
«محمدباقر نوبخت» پیش بینی اعتبارات پژوهشی سال ۱۳۹۵ را حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: برای افزایش یک درصدی بودجه تحقیقاتی از تولید ناخالص داخلی، سازوکاری در جدول ۱۴ قانون بودجه دیده ایم که بتوانیم از مجموعه اعتبارات عمومی، به گونه ای استفاده کنیم که این سهم افزایش یابد.
نوبخت ادامه داد: تا پایان برنامه ششم توسعه نیز سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی را تا سه درصد افزایش می دهیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *