اهم اخبار

دلال بازی عامل افزایش قیمت شیرخام و گوشت قرمز است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

خبرگزاری فارس: دلال بازی عامل افزایش قیمت شیرخام و گوشت قرمز است

رئیس هیئت مدیره انجمن گاوداران صنعتی گفت: به دلیل نبود زنجیره تولید تا مصرف و دلال بازی‌ها قیمت تمام شده شیر خام و گوشت گوساله ۱۵ تا ۲۰ درصد بالاتر است.

احمد مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس در مورد آخرین وضعیت افزایش قیمت نهاده‌های دامی خاطر نشان کرد: قیمت کنجاله سویا به طور فزاینده‌ای  در یکی دو هفته اخیر افزایش داشته که به تبع آن نرخ ذرت و جو نیز افزایش یافت.

وی با اشاره به شیطنت برخی کارخانه‌های روغن‌کشی خاطرنشان کرد: کارخانه‌های روغن‌کشی طرحی را پیشنهاد کردند که تعرفه ۲۵ درصدی روی کنجاله سویا بگذارند و تعرفه دانه سویا صفر باشد که با درایت وزارت جهاد کشاورزی با این طرح مخالفت شد و تصویب نشد.

رئیس انجمن گاوداران صنعتی با اشاره به اینکه برخی از واسطه‌های بازار کنجاله داخلی را از کیلویی ۱۷۳۵ تومان ظرف دو هفته به ۲۲۰۰ تومان افزایش دادند، افزود: یک ماه قبل نیز سویا از ۶۲۵ هزار و ۱۸۹۰ تومان رسید که ما به معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کردیم و آقای مهرفرد به شرکت فرآورده‌های دامی جاهد دستور داد که کنجاله ۱۸۹۰ تومانی را به قیمت ۱۷۰۰ تومان به ما بدهند که همین امر سبب شد تا قیمت در بازار شکسته شده و به ۱۷۳۵ تومان برسد.

مقدسی همچنین به این نکته اشاره کرد که برخی دلالان به بهانه مطرح شدن تعرفه واردات رویکنجاله سویا قیمت را به ۲۲۰۰ تومان رساندند، اما با همت وزارت جهاد کشاورزی هفته گذشتهکنجاله داخلی سویا کلهر تحویلی در بندر امام ۱۶۵۰ تومان و مدل آرژانتینی ۱۷۵۰ تومان عرضه شد.

وی دلال بازی و زیاده‌خواهی افراد خاص را عامل افزایش نهاده‌ها دانست و افزود: کار به جایی رسیده است که قیمت تمام شده گوشت گوساله  بسیار بالا رفته و خود من هر کیلوگرم گوشت تازه گوساله را ۴۳ هزار تومان خریداری کرده‌ام.

رئیس انجمن گاوداران صنعتی نبود زنجیره تولید و فاصله بین تولید تا مصرف را که واسطه‌های زیادی در آن دخیلند در افزایش قیمت بسیار مؤثر برشمرد و افزود: اگر واسطه‌ها حذف شوند ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت تمام شده گوشت قرمز و شیرخام پایین می‌آید

ندا عزیزی

نویسنده

ندا عزیزی

کارشناس ارشد صنایع غذایی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *