اهم اخبار

دو رقم جدید برنج معرفی شدند/ پرمحصول و معطر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

امروز دو رقم جدید برنج در دومین روز ملی مزرعه برنج معرفی شدند.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور امروز در دومین روز ملی مزرعه برنج در استان گیلان اظهار کرد: میان عملکرد و کیفیت برنج رابطه معطوفی وجود دارد یعنی با بالا بردن کیفیت از عملکرد آن کاسته می‌شود اما یکی از تلاش همکاران ما در موسسه تحقیقات برنج آن بود که علاوه بر حفظ کیفیت برنج عملکرد آن نیز افزایش یابد.

وی افزود: براین اساس دو رقم جدید  آنام و تیسا امروز معرفی شدند که با وجود اینکه عملکرد مناسبی دارند مورد توجه ذائقه مردم کشورمان هستند.

رئیس موسسه تحقیقات برنج ادامه داد: آخرین یافته‌های بخش تحقیقات را باید به کشاورزان منتقل کنیم تا ما بتوانیم نقش خودمان را در سفره مردم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: یافته‌های یکسال گذشته این ارقام حاصل اصلاح مشارکتی با کشاورزان بوده است که ارقام کم آفت و با کیفیتی هستند و در عین حال از بذر پوشش‌دار برای آنها استفاده شده است.

بنابراین گزارش رقم تیسا برنج کیفی و پرمحصولی است که از طریق یک رقم محلی و یک لاین پرمحصول از موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج تولید شده است این رقم با عملکرد حدود ۷ تن در هکتار کیفیت مطلوب پخت دارد و ارتفاع بوته آن حدود ۱۱۰ سانتیمتر است. درباره دیگر مشخصات این نوع رقم برنج آمده است که مقاومت کامل به بیماری بلاس و مقاومت نسبی و آفات و بیماری‌های مثل کرم ساقه‌پا، شیت‌بلایت و لکه قهوه‌ای دارد طول کاشت تا برداشت آن حدود ۹۲ تا ۹۵ روز است و با ارقام بومی مثل طارم و یا هاشمی ۴ تا ۵ روز تفاوت دارد لذا به قالب برداشت منطقه نزدیک بوده و زمان برداشت ارقام بومی در صورت تاریخ کشت‌های مشابه معیار خوبی برای برداشت این رقم محسوب می‌شود

بنابراین گزارش در خصوص مشخصات رقم زارعی آنام نیز آمده است که این رقم حاصل تلاقی برنج هاشمی و صالح بوده و عملکرد دانه آن ۴٫۸ تا ۶  تن در هکتار است و دانه ۲٫۵ تا ۲٫۶ گرمی دارد.

تعداد دانه پر ۱۳۵ تا ۱۴۵ و ارتفاع بوته ۹۳ تا ۱۰۲ سانیتمتر است و جزو ارقام زودس (۱۰۰ تا ۱۰۴ روزه) به حساب می‌آید.

رقم جدید آنام در سال ۹۷ به طور رسمی معرفی و به دلیل زودرس و مقاومت و خوابیدگی و مصرف کمتر آب و با دارا بودن عملکرد قابل قبول به همراه کیفیت پخت مطلوب مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت و رقم آنام جدید پتانسیل‌های بالاتری نسبت به رقم قبل دارد

بنابراین گزارش نیاز آبی آنام جدید به دلیل زودرس بودن بسیار کم بوده (۴۵۰۰ مترمکعب) و برای این منظور آبیاری تناوبی با فاصله به ۷ روز دارد و آبیاری تا ۵ سانتیمتر توسعه می‌شود.

توصیه کودی این رقم باید براساس ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی خاک باشد و تراکم کاشت در زمین اصلی به تعداد نشاء بین دو تا ۳ عدد در ۷ کوپه و فاصله کاشت رقم آنا در مدل دستی به صورت ۳۰ سانتیمتری بین ردیف و ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتری روی ردیف است اما در روش مکانیزه فاصله روش کاشت ثابت ۳۰ سانتیمتر ولی فاصله بین بوته‌ها روی ردیف باید حداقل فاصله (۱۳ سانتیمتر) باشد. نشاء این رقم را معمولا زمانی که ۲۰ تا ۲۵ روزه هستند به زمین منتقل می‌کنند.

مجموع ارقام اصلاحی موسسه تحقیقات برنج از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۷، ۵۲ رقم مانند رقم دیلم و شیرودی و غیره بوده است.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *