اهم اخبار

رئیس اتاق بازرگانی ایران هشدار داد:تجار ایرانی در بازارهای روسیه و آسیای مرکزی تلکه می‌شوند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: تجار حرفه‌ای ایرانی در بازارهای روسیه و آسیای مرکزی نیستند، در حالی‌که بازار روسیه و آسیای مرکزی، یکی از پرریسک‌ترین بازارهای پیش روی تجار ایرانی است و تجار ایرانی در این بازارها تلکه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی در نشست امروز سه‌شنبه  (۲۸ آذر) شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، با انتقاد از عدم حضور سایر اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در این جلسات، به وجود رقابت مخرب در میان کشورهای CIS اشاره کرد و گفت: چنین رقابتی در کشورهای پیشرفته به چشم نمی‌خورد.

وی بیان کرد: ما بازار کشورهای آسیای میانه را با برنامه‌ریزی به دست نیاورده‌ایم و دری به تخته خورده است و صادرات شکل گرفته و  تجار حرفه‌ای در این بازارها حضور ندارند، در حالی که بازار روسیه و آسیای مرکزی، یکی از پرریسک‌ترین بازارهایی است که پیش روی تجار ایرانی قرار دارد و تجار ایرانی در این بازارها تلکه می‌شوند.

وی بیان کرد: موضوع موافقت‌نامه تجارت ترجیحی نیز باید تقویت شود، چراکه ایران با هیچ‌یک از همسایگان، موافقت‌نامه تجارت ترجیحی مثبت ندارد و فقط به تازگی در مورد روسیه اتفاقاتی رخ داده است.

شافعی به مساله تامین مالی برای صادرات  اشاره کرد و گفت: در سال ۸۶ سهم صادرات از تسهیلات بانکی ۲.۵ درصد بوده که سال گذشته(سال ۱۳۹۵) به ۰.۵ درصد رسیده است و ما به دنبال تشویق صادرات هستیم، اما به تامین مالی آن توجه نمی‌کنیم و سهم تسهیلات صادراتی از کل منابع بانکی، یک‌پنجم شده است.

وی بیان کرد: پیشنهادی مطرح شده است که بر اساس آن، الگوی کترا و جترو در ایران پیاده‌سازی شود که بر این اساس، موافقت شده تا در ۵ نقطه دنیا، اتاق دفتر تجارت ملی ایران افتتاح شود و اگر کار مثبتی بود، تعداد آن‌ها بیشتر خواهد شد. این در حالی است که این دفاتر می‌توانند کار رایزنان بازرگانی را انجام دهند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *