اهم اخبار

دبیر انجمن بیسکوئیت شیرینی و شکلات خبر داد؛ صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری شیرینی و شکلات / قیمت شکلات ۲۰ درصد افزایش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

جمشید مغازه‌ای گفت: بنا بر آمار ۴ ماهه گمرک ۲۵۰ میلیون دلار شیرینی و شکلات به بازار‌های هدف صادر شده است.

 

 

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن بیسکوئیت شیرینی و شکلات در حاشیه ۱۸ نمایشگاه تخصصی شیرینی و شکلات که در ۴ بخش مواد اولیه، خدمات، صنف و صنعت و ماشین آلات برگزار می‌شود اظهار کرد: با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه از سال ۹۶ شاهد کمرنگ شدن شرکت‌های خارجی در نمایشگاه بودیم و امسال تنها شرکت‌های مختلف ۱۰ کشور در این نمایشگاه در زمینه ماشین آلات و خدمات و مواد اولیه حضور داشتند.

وی بیان کرد: بنا بر آمار ۴ ماهه گمرک ۲۵۰ میلیون دلار شکلات به بازار‌های هدف صادر شده که ۱۲۰ میلیون دلار آن مربوط به صادرات آب نبات در فروردین است.

دبیر انجمن بیسکوئیت شیرینی و شکلات با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات گفت: نبود رقابت در تهیه مواد اولیه مشکلات بازگشت پول، ناشی از مسائل تحریم و عدم همکاری سیستم‌های بانکی از جمله چالش‌های پیش روی صادرات به شمار می‌رود.

مغازه‌ای با تاکید بر این مسئله که عمده صادرات در ۶ ماهه دوم سال اتفاق می‌افتد، بیان کرد: سال گذشته ارزش صادرات شیرینی و شکلات حدود ۸۰۰ میلیون دلاربود و امسال امیدواریم که به این میزان برسیم.

به گفته وی اگر در تهیه مواد اولیه مشکلی وجود نداشته باشد و دولت حمایت کافی از صادر کنندگان را داشته باشد این امکان وجود دارد که سالیانه ارزش صادرات شیرینی و شکلات به ۲ میلیون دلار برسد.

دبیر انجمن با اشاره به اینکه عمده ماده اولیه اعم از روغن، آرد و شیر خشک داخلی است، افزود: این مواد اولیه در انحصار دولت است و بخش خصوصی حق واردات را ندارد و اخیرا برای کاهش مشکلات در تامین مواد اولیه رایزنی‌هایی مبنی بر واردات عبور موقت کالا صورت گرفته که تا کنون مجوز آن را دریافت نکردیم.

وی نیاز سالانه صنعت شیرینی و شکلات به شکر را ۵۰۰ هزار تن و آرد را ۷۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در اواخر سال که قیمت شکر با نوساناتی در بازار روبرو شد دولت برای اسفند با ۴۰ هزار تن و اردیبهشت ۴۰ هزار تن شکر برای این صنعت در نظر گرفت و علی رغم آنکه تمامی وجه آن واریز شده، اما بخشی از آن به صنایع تخصیص داده نشده است ضمن آنکه ۸۰ هزار تن شکر تنها بخش کوچکی از نیاز صنایع است چرا که به طور متوسط ماهانه ۵۰ هزار تن شکر مورد استفاده صنعت شیرینی و شکلات است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه افزایش ۳۰ درصدی قیمت شکر، روغن آزاد سازی قیمت گندم در نرخ تمام شده محصول تاثیر بسزایی داشته است، گفت: این در حالی است که با توجه نقدینگی و و قدرت خرید مردم قیمت شکلات تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است همچنین با توجه به آغاز برداشت چغندر انتظار داریم که بخشی از مشکلات در این زمینه مرتفع شود.

مغازه‌ای در پایان درباره آخرین جزئیات تراریخته بودن روغن گفت: روغن تنها کالایی است که در صنعت شیرینی و شکلات تراریخته است که اخیرا شرکت‌های تولید کننده روغن‌های غیر تراریخته وارد می‌کنند.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *