اهم اخبار

رئیس انجمن صنفی گاوداران: نهاده دامی به اندازه کافی در بنادر موجود است/واکنش وزارت جهاد به افزایش بی رویه قیمت سبوس

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور گفت: علی رغم فراوانی نهاده دامی در بنادر، اما افزایش کرایه حمل و نقل و دریافت ملبغ مازاد پشت بارنامه برای تولیدکنندگان دردسر ساز شده است.

 

 

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از فراوانی عرضه نهاده‌های دامی در بازار خبر داد و گفت: با وجود آنکه کامیون داران با تعرفه وزارت راه، نهاده‌های دامی را از بنادر به استان‌ها حمل نمی‌کنند، از این رو دریافت مبلغ مازاد پشت بارنامه منجر به افزایش هزینه‌های تولید و فشار مضاعف بر تولیدکنندگان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کنجاله سویا و ذرت به اندازه کافی در بنادر موجود است، افزود: این در حالی است که افزایش کرایه حمل و نقل برای تولیدکنندگان دردسر ساز شده است چرا که هم اکنون کرایه بارنامه برای حمل هر کیلو نهاده ۲۱۰ تا ۲۲۰ تومان است که متاسفانه کامیون داران برای حمل هر کیلو نهاده مبلغ بالای ۲۵۰ تومان می‌گیرد.

مقدسی با بیان اینکه ۲۰ درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز با نرخ مصوب تامین می‌شود، گفت: در حال حاضر قیمت نهاده‌های دامی در بازار آزاد نسبت به هفته‌های گذشته تا حدودی تعدیل شده است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با انتقاد از افزایش بی رویه قیمت سبوس در بازار بیان کرد: اگرچه ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب شیر را با سبوس هر کیلو ۸۰ تومان تصویب کرد، اما هم اکنون قیمت هر کیلو سبوس به یک هزار و ۲۵۰ تومان افزایش یافته که این امر با واکنش شدید وزارت جهاد کشاورزی روبرو شده است.

کارخانه ها از عرضه کره به بازار امتناع می کنند/واسطه گری عامل اصلی قیمت بالای گوشت در خرده فروشی ها

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت واردات کره بیان کرد: علی رغم آنکه سال گذشته مجموع واردات کره ۳۲ هزار تن بود، اما در ۲ ماهه ابتدای سال ۳۵ هزار تن کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شد. در شرایط کنونی به سبب قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی، کارخانه‌ها از عرضه کره به بازار امتناع می‌کنند.

وی با انتقاد از واردات بی رویه گوشت قرمز گفت: افزایش واردات گوشت منجر به سقوط قیمت دام زنده و لاشه در عمده فروشی‌ها شد، در حالیکه به دلیل فاصله فاحش تولید تا مصرف قیمت در خرده فروشی‌ها همچنان بالاست.

مقدسی نرخ هر کیلو گوساله زنده درب دامداری را ۲۸ تا ۲۹ هزار و لاشه درب عمده فروشی را ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که واسطه گری و دلال بازی موجب شده تا قیمت گوشت در خرده فروشی‌ها کاهش نیابد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در پایان وضعیت تولید شیر خام در کشور را مساعد ارزیابی کرد و گفت: روزانه ۲۹ هزار و ۳۱۵ تن شیر خام در کشور تولید می‌شود که ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن آن جذب صنایع لبنی، ۶ هزار و ۸۰۰ تن جذب لبنیات سنتی و مابقی به صورت خود مصرفی در استان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که استمرار روند مساعد تولید به تصمیمات مسئولان ذی ربط بستگی دارد.

 

سرویس خبری: دام و طیور

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *