اهم اخبار

رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی:حمایت از صنایع غذایی در اولویت نظام بانکی باشد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی  می‌گوید: دولت دوازدهم باید به دوره آزمون و خطا در حوزه گوشت قرمز پایان دهد و سیاست مشخصی را برای حمایت از مصرف کننده ایرانی دنبال کند.

مهندس فرهاد آگاهی، رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با اشاره به وضعیت  نوسانات قیمت گوشت قرمز در ماه‌های پایانی سال گذشته گفت: «تشکل‌های تخصصی می‌توانند بهترین مشاورانِ دولتمردان باشند و در خصوص روان‌سازی بازار گوشت قرمز و ثبات قیمت‌ها در آن، با همفکری و مشارکت گروهی اعضای خود توانسته‌اند پیشنهاد‌هایی را تنظیم کرده و در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار دهند. بنابراین توقعات از دولت دوازدهم برای مدیریت بازار گوشت افزایش پیداکرده است.»

وی در خصوص این پیشنهادات تصریح کرد: «سیاست کالای جایگزین یعنی واردات در قبال صادرات، رویکرد درستی بود که متأسفانه قربانی عدم ملاحظات زمان‌بندی شد. چراکه گوشت قرمز کالایی است که فراهم شدن آن حداقل به سه تا شش ماه زمان نیاز دارد و این‌گونه نیست که هر زمان اداره کردید، بتوانید آن را از کشورهای خارجی خریداری کنید. بر این اساس سیاست کالای جایگزین باید به شکلی پیاده‌سازی شود که موجب شکاف زمانی در بازار نشود.»

آگاهی افزود: «در این بخش باید دولت برنامه زمانی را به‌صورت جدی موردتوجه قرار دهد. ضمن اینکه بحث ذائقه مصرف کننده و نوع رفتار خانوار ایرانی با گوشت خارجی نیز موضوع حائز اهمیتی است که بر الگوی مصرف گوشت قرمز تأثیرگذار است و نمی‌توان بدون توجه به آن سیاست جایگزین را پیش برد.»

وی ادامه داد: «یکی از دیگر توقعات فعالان اقتصادی از دولت دوازدهم این است که تلاش کند مواد اولیه صنایع غذایی با حداقل قیمت تأمین شود و در این مسیر بحث مدیریت کردن صحیح تعرفه‌ها نقش اساسی و سرنوشت‌ساز دارد.»

به گفته مهندس آگاهی، گوشت قرمز وارداتی، تأمین‌کننده بخشی از مواد اولیه صنایع غذایی است و به همین جهت باید دولت دوازدهم به‌منظور حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، نسبت به کاهش هزینه‌های تمام‌شده فراورده‌های پروتئینی توجه بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به پیک مصرف گوشت قرمز اضافه کرد: «همه می‌دانیم که در برخی مقاطع زمانی در سال، مانند ماه رمضان و ماه محرم و همچنین ایام حج، مصرف گوشت قرمز در کشور افزایش پیدا می‌کند. بر این اساس باید برنامه‌ریزی‌ها به شکل تنظیم‌شده باشد که تأمین گوشت قرمز یا دام زنده در کشور دچار اخلال نشود.»

آگاهی تأکید کرد: «یکی از خواسته‌های جدی فعالان اقتصادی در حوزه صنایع گوشت قرمز از دولتمردان این است که حمایت از صنایع غذایی در اولویت نظام بانکی کشور قرار گیرد.»

وی ادامه داد: همه می‌گویند که گوشت کالای استراتژیک است و اتفاق جمعی دارند که باید تولید و واردات مدیریت‌شده آن موردحمایت قرارگرفته، ولی وقتی بحث حمایت‌های بانکی پیش می‌آید، نظام بانکی اولویت چندانی برای صنایع غذایی لحاظ می‌کند.

آگاهی افزود: کشور ما دچار خشک‌سالی است و تولید گوشت قرمز، یک فرایند وابسته به آب است و ما گریزی جز تأمین کسری بازار از طریق واردات نداریم. هرچقدر این واردات به‌صورت بهینه و کم‌هزینه‌تر صورت پذیرد، طبیعتاً قدرت خرید مردم افزایش پیدا می‌کند و سبد تغذیه خانوار غنی‌تر می‌شود.

به گفته آگاهی، دولت دوازدهم باید به دوره آزمون و خطا در حوزه گوشت قرمز پایان دهد و سیاست مشخصی را برای حمایت از مصرف کننده ایرانی دنبال کند. به‌طوری‌که این سیاست، درعین‌حال که به حمایت از تولید منجر می‌شود، جلوی تجارت قانونی و مدیریت‌شده را سد نکند.

وی در پایان تصریح کرد: «مهم‌ترین مطالبه فعالان اقتصادی از دولت دوازدهم این است که به توانایی تشکل‌های تخصصی در ساماندهی بازار اعتماد کند و اجازه دهد ساماندهی تخصصی در حوزه گوشت توسط خود انجمن‌های مربوطه پیاده‌سازی شود.»

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *