اهم اخبار

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی: تولید قارچ در کشور به روزانه ۴۰۰ تن رسید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

افشار گفت: براساس آمار روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن قارچ در کشور تولید می‌شود که با احتساب مصرف داخل کمبودی نداریم.

محمد حسن افشار رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار قارچ اظهار کرد: در شهریور قیمت قارچ به سبب مصادف شدن با ایام محرم و بازگشایی مدارس با افت چشمگیر به ۸ هزارتومان رسید که خوشبختانه از ابتدای مهر اوضاع بازار بهتر شد.

وی متوسط قیمت فعلی هر کیلو قارچ را ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که انجمن قیمت هر کیلو قارچ درجه یک را ۱۴ هزار تومان اعلام کرده است.

افشار ادامه داد: با توجه به آنکه کامپوست های این ماه عملکرد لازم را ندارند، از این رو این امر منجر به کمبود عرضه می شود.

این مقام مسئول متوسط نرمال روزانه قارچ را ۷۰ تن اعلام کرد و گفت: با توجه به علمکرد پایین کامپوست ها، عرضه روزانه به حدود ۴۰ تن تقلیل یافته است که همین امر موجب شده قیمت نسبت به ماه های گذشته وضعیت بهتری داشته باشد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی قیمت تمام شده هر کیلو قارچ بدون احتساب سود را ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: در شرایط فعلی اگر تولیدکننده حداقل هر کیلو قارچ تولیدی خود را ۱۲ هزار تومان عرضه کند، متحمل زیان نمی شوند، در غیر این صورت فروش با نرخ های کمتر به زیان پرورش دهندگان تمام‌می شود.

به گفته افشار، با خنک شدن هوا، ازدیاد مصرف، کاهش عرضه سایر سبزی ها و ازدیاد تقاضا برای غذاهای گرم پیش بینی می شود که قیمت قارچ در روزهای آتی به ۱۴ هزار تومان برسد.

وی تولید روزانه قارچ کل کشور را ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن اعلام کرد و گفت: با توجه به نیاز بازار، کمبودی در عرضه وجود ندارد.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ گفت: در فصل تابستان مشکلات حمل و نقل و جابه جایی محصول در مرز منجر به کاهش صادرات شد، اما هم اکنون با متعادل شدن ارز زمینه صادرات فراهم است که با بهبود مشکلات گمرکی و حمل و نقل پیش بینی می شود که تا پایان سال میزان صادرات قارچ به عراق به رقمی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن برسد.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *