اهم اخبار

رئیس بنیاد ملی گندمکاران :زیرساخت‌های قیمت تضمینی آماده نباشد، بازار دست دلالان می‌افتد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: پس از پیگیری‌های فراوان ۱۵۳ نماینده مجلس به رئیس‌جمهور نامه نوشتند تا قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به درستی و در اسرع وقت انجام دهد که یکی از آنها اعلام نرخ خرید تضمینی گندم است.

علیقلی ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد آخرین پیگیری‌های انجام‌شده برای اعلام آخرین قیمت تضمینی خرید گندم از سوی دولت اظهار داشت: پس از کلی پیگیری تنها نتیجه‌ای که گرفتیم این بود که ۱۵۳ نماینده مجلس نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتند تا در اجرای قانون خرید تضمینی تسریع شود؛ چراکه با گذشت ۵ ماه از آغاز فصل کشت، برخلاف قانون هنوز نرخ خرید تضمینی گندم و سایر محصولات اعلام نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به کاهش بارندگی‌ها در کشور آیا به نظر شما کاهشی در میزان تولید و برداشت گندم خواهیم داشت، گفت: فعلاً به دلیل آنکه پراکنش بارش‌ها مناسب بوده است، وضعیت سبز گندم مطلوب است اما باید دید بارندگی‌ها بعد از این چگونه خواهد بود، ولی در حال حاضر وضعیت گندم نسبت به سال گذشته مناسب‌تر است.

*زیرساخت‌های مناسب قیمت تضمینی گندم باید ایجاد شود

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در مورد خرید گندم به روش قیمت تضمینی که از طریق بورس کالا انجام می‌شود،گفت: حتماً باید یک حلقه واسط مانند سازمان تعاون روستایی یا بازرگانی دولتی  بین کشاورز و بورس کالا وجود داشته باشد و اگر زیرساخت‌های این طرح به درستی اجرا نشود، دوباره شاهد ورود دلال‌ها به این حوزه خواهیم بود که اثر حمایتی دولت را کم کرده و حق کشاورز ضایع می‌شود.

ایمانی در توضیح بیشتر این مسئله گفت: اگر قرار باشد منِ کشاورز محصولی بین ۵ تا ۵۰ تن را خودم تولید کنم، خودم در انبار نگهداری کنم و خودم فروش آن را در تابلوی بورس پیگیری کنم، قطعاً نمی‌توانم و بازی به‌دست افراد دیگر می‌افتد، پس باید از اکنون و به‌تدریج ساختارهای مناسب این روش خرید تضمینی ایجاد شود.

به گزارش فارس، طی مصوبه هیأت وزیران امسال ۴ استان کشور به صورت آزمایشگاهی می‌توانستند گندم تولیدی کشاورزان خود را از طریق بورس کالا و به روش قیمت تضمینی به بازار عرضه کنند که این اتفاق به درستی محقق نشد و نگرانی‌هایی بابت اجرای خرید گندم کشاورزان از طریق قیمت تضمینی وجود دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *