اهم اخبار

رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی:سالانه ۲۵ میلیون تن هدر رفت مواد غذایی داریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی گفت: سالانه ١٣٠ میلیون تن مواد غذایی در کشور تولید می شود که ۲۵ میلیون تن آن هدر می رود و با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور، می توان از این هدررفت جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مهدی کریمی تفرشی» در یک نشست خبری در محل این تعاونی، افزود: با رفع تحریم ها، قیمت مواد غذایی ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مواد غذایی تولیدی در کشور از محصولات کشاورزی بدست می آید، گفت: این در شرایطی است که کارخانه های مواد غذایی با ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید روی صادرات بیشتر کار کنیم، افزود: تاکید دولت دوازدهم بر توسعه صادرات است که امیدوارم این مهم در زمینه صنایع غذایی کشور نیز محقق شود.
این مقام مسئول با اشاره به صادرات مواد غذایی گفت: عراق از مجموع هشت میلیارد دلار واردات مواد غذایی، ٩٠٠ میلیون دلار آن را از ایران وارد می کند.
کریمی تفرشی افزود: قطر نیز از سه میلیارد دلار واردات مواد غذایی، سال گذشته فقط ١٨ تا ٢٠ میلیون دار را از ایران وارد کرد.
رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی ابراز امیدواری کرد صادارت مواد غذایی از ایران به قطر با شرایط خاصی که برایش پیش آمده، به ١٠٠ میلیون دلار افزایش یابد.
به گفته کریمی تفرشی، صادرات مواد غذایی به قطر می تواند زمینه صادرات به دیگر کشورهای عربی را برای ایران فراهم کند.
وی گفت: ۱۹تا ۲۲ شهریور ماه امسال نمایشگاه مواد غذایی در کشور قطر برگزار می شود که امیدوارم نشست امروز بتواند فرصتی شود تا تولید کنندگان مواد غذایی در ایران برای حضور در این نمایشگاه کالای خود را برای عرضه در نمایشگاه آماده کنند.

**۱۴هزار واحد فعال حوزه صنایع غذایی
کریمی تفرشی اظهار داشت: اکنون ۱۴هزار واحد در صنایع غذایی کشور فعال است که امیدواریم وزارت جهادکشاورزی و بانک کشاورزی بتوانند با حمایت از تولیدکنندگان موادغذایی، بنگاههایی را که با همه ظرفیت خود در عرصه تولید نیستند، توانمند کنند.
وی میزان اشتغالزایی در صنایع غذایی کشور را ۱۶درصد از اشتغال کشور عنوان کرد و گفت: صنایع غذایی کشور ظرفیت های زیادی برای توسعه دارد که می تواند اشتغال بیشتری را هم ایجاد کند.

**رتبه پایین کارآفرینی
مدیرعامل شرکت صنایع غذایی گلها گفت: متاسفانه ایران در شاخص جهانی کارآفرینی بین ۱۳۰ کشور رتبه ۸۰ و بین ۱۵کشور خاورمیانه رتبه هشتم را به خود تخصیص داده است.
این عضو فعال بخش تعاون تاکید کرد: رتبه های یاد شده زیبنده ایران که توانمندی های بسیاری در عرصه های مختلف دارد، نیست.
وی مهمترین مشکلات پیش روی صنایع غذایی کشور را کمبود نقدینگی و دیرکرد اقساط واحدهای کوچک عنوان کرد و گفت: طی هفت ماه گذشته ۷۷۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش صنایع غذایی کشور پرداخت شده که بیشتر آن با هدف ادامه حیات کارخانه ها بوده است.

**یک بشکه زرشک معادل هفت بشکه نفت
رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی با اشاره به اهمیت تولید موادغذایی گفت: یک بشکه زرشک ایران هفت برابر بشکه نفت ارزش دارد.
وی ادامه داد: چنین مقایسه ای نشان می دهد چه ثروت عظیمی در ایران به غیر از نفت وجود دارد که باید برای تولید و صادرات آن تلاش کرد.
کریمی تفرشی گفت: ایران محصولات خوبی نظیر زعفران، خاویار، گیاهان دارویی، پسته و برخی از محصولات دیگر دارد که می توانند ارزش افزوده بالایی را ایجاد کنند.

**صادرات مواد غذایی
وی میزان صادرات مواد غذایی را در سال ۸۵ معادل ۵۰۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: این میزان در سال ۹۵ به ۶میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود در سال ۹۶ به هفت میلیارد دلار افزایش یابد.
کریمی تفرشی بیان داشت: اکنون نیمی از ظرفیت صنایع غذایی کشور استفاده نمی شود که در صورت فعال شدن می توانیم در حوزه صادرات حرف زیادی برای گفتن داشته باشیم.

**قاچاق مواد غذایی
وی در خصوص قاچاق مواد غذایی به کشور گفت: با تلاش های انجام شده در دولت یازدهم جلوی واردات قاچاق مواد غذایی به نحو مطلوبی گرفته شده است اما هنوز کالای مواد غذایی قاچاق در ایران داریم.
این فعال حوزه تعاون ادامه داد: برخی از کالاهای وارداتی ثبت سفارش نمی شوند و از طریق قاچاق وارد کشور می شوند.
به گفته وی، شکلات ها، سس ها و تنقلاتی نظیر اسنک و چیپس از جمله کالای قاچاق به کشور هستند.
وی یادآور شد: بسیاری از این کالاها از کیفیت پایینی برخوردارند و با سلامت جامعه بازی می کنند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *