اهم اخبار

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز مطرح کرد؛ بهره‌وری پایین عوامل تولید در اقتصاد کشاورزی ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با اشاره به بهره‌وری پایین عوامل تولید به ویژه آب در اقتصاد کشاورزی ایران گفت: از نظر اقتصادی، ارزش ایجاد شده از هر متر مکعب آب، رقم بالایی نبوده و کارایی واحدهای تولیدی، تکنولوژی به کار گرفته شده در مزرعه، مقیاس مورد استفاده در فرایند تولید بخش کشاورزی می‌تواند به بهره‌وری کمک کند، بطوریکه اقدامات و کارهای موثری در این راستا می‌توان انجام داد.

 

 

دکتر قادر دشتی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: برخلاف کمیابی ماده حیاتی آب و با توجه به این که بخش کشاورزی، بزرگ‌ترین مصرف کننده آب در ایران و سایر نقاط جهان به شمار می‌آید، آن طور که باید از آب به عنوان یک نهاده به شکل اقتصادی استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: اقتصاد، سیستم تشکیلاتی پیچیده‌ای بوده که کار آن نظم دادن به تولید و توزیع خدمات و کالاها در جامعه است، اظهار کرد: با توجه به این تعریف، رسالت سنگینی بر عهده نظام اقتصادی کشور بوده و با توجه به مختلط و اسلامی بودن نظام اقتصادی ایران، هر سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی، فعالیت‌های اقتصادی را به شکل مکمل ترتیب داده و از منابع موجود استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: کمیابی، نزدیکترین کلمه‌ای است که به هنگام صحبت از اقتصاد در ذهن تداعی می‌شود، هر جایی که کمیابی مطرح باشد به علم اقتصاد و تحلیل اقتصادی نیازمندیم، حتی هوا نیز در برخی موارد بعد اقتصادی پیدا می‌کند، به طوریکه مردم برای استفاده از هوای سالم حاضر به پرداخت هزینه می‌شوند.

وی با اشاره به روند نگران کننده منابع آبی در نقاط مختلف دنیا افزود: آب یکی از عوامل محدود کننده و مهم‌ در تولیدات کشاورزی بوده و ارزش و قیمت آب دو مقوله متفاوت هستند، قیمت به مبلغی که کشاورز به سازمان تامین کننده آب می‌پردازد، اشاره دارد، اما ارزش واقعی آب با قیمتی که برای آن تعیین شده است، برابر نیست.

استاد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز تاکید کرد: منظور ما این نیست که قیمت آب واقعی نبوده و باید افزایش پیدا کند، بلکه قصد داریم به ارزش واقعی آب پی برده شود، هر چند ممکن است بسیاری از کالاها به طور رایگان در اختیار ما قرار داده شود، اما «اصل هزینه-فرصت» به ما می‌گوید که می‌توان برای هر کالا به واسطه کاربرد آن در یک موقعیت مناسب‌تر، ارزش بالاتری هم در نظر گرفت.

وی ادامه داد: در برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور صحبت‌های بسیاری در خصوص استفاده مطلوب از آب شده است، اما در گام اجرایی فاصله قابل توجهی با نقطه ایده آل وجود دارد. از این رو برای یک  کشور در حال توسعه‌­ای نظیر ایران ، برگزاری همایش‌هایی همچون سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی می‌تواند فرصتی برای ارائه راهکارهای استفاده بهینه از منابع آب و تحلیل آن باشد.

دشتی هدف از برگزاری این کنفرانس را تبادل اندیشه بین گروه‌های مختلف علمی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در محورهای این کنفرانس ضمن توجه به ابعاد فنی به عوامل مختلفی همچون تغییر اقلیم، ابعاد اقتصادی، ابعاد  اجتماعی و حکمرانی آب نیز توجه شده است و ارائه مقالاتی در این محورها می‌تواند راهکارهایی جهت بهبود وضعیت منابع آب کشور به دست اندرکاران امور آب ارائه دهد.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *