اهم اخبار

معاون وزیر جهادکشاورزی:نگاه به تحقیقات دامپزشکی باید جدیتر شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید براین که باید به تحقیقات دامپزشکی نگاه جدی داشته باشیم، گفت: اقدامات و نظارت های سازمان دامپزشکی‌ در افزایش تولیدات خام دامی، کاهش ضایعات، تغییر الگوی غذایی و تامین امنیت غذایی کشور نقش پررنگی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا؛ اسکندر زند در مراسم بزرگداشت روز جهانی دامپزشکی (آوریل مصادف با ۸ اردیبهشت ماه ) در محل این سازمان برگزار شد، افزود: دامپزشکی از منظر اقتصادی و بهداشتی جایگاه مهمی در کشور دارد.
وی اظهارداشت: برای مدل سازی امنیت غذایی در سال ۲۰۵۰ باید به سه محور افزایش تولید در واحد سطح، کاهش ضایعات و تغییر الگوی غذایی توجه داشته باشیم که دامپزشکی در هر سه محور نقش اساسی دارد.
این مقام مسئول، نقش و ارزش اقتصادی کار دامپزشکان را در جامعه مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: جامعه دامپزشکی در کمیت و کیفیت تولید ،کمک شایانی به معیشت بهره برداران دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در زمینه افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و دامی باید محصولات گواهی شده تولید کنیم که این امر نیازمند ساماندهی قوانین و مقررات در این بخش است.
زند با اشاره به این که بخش عمده محصولات پروتئینی تحت نظارت سازمان دامپزشکی است، افزود: در هرم پنج گانه غذایی، نقش دامپزشکی در محصولات لبنی و پروتئینی پررنگ است که این امر در پایداری اکو سیستم نقش فراوانی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: نقش جامعه دامپزشکی تا جایی اهمیت دارد که شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تلفات ناشی از آن می تواند آسیب جدی به کمیت تولید وارد کند.
وی ادامه داد: نگرانی مردم در استفاده از سموم، کودهای شیمیایی، عناصر سنگین، داروها و آنتی بیوتیک ها تا جایی است که تولید محصولات گواهی شده یک ضرورت به شمار می رود که مورد تاکید جامعه دامپزشکی است.
این مقام مسئول افزود: از مجموع ۱۷ سند توسعه پایدار جهانی ۱۰ سند مربوط به بخش کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی است که باید چهار هدف همچون کمک به معیشت بهره برداران و مردم، افزایش کمیت، افزایش کیفیت تولید و کمک به پایداری اکوسیستم توسط برخی دستگاه ها همچون سازمان های دامپزشکی و منابع طبیعی کشور دنبال شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *