اهم اخبار

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد:ضرورت ایجاد بازارهای جهانی برای زرشک خراسان جنوبی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی خواستار قرار گرفتن زرشک در بازارهای جهانی شد و گفت: در جامعه کنونی زرشک خراسان‌جنوبی به خوبی شناخته شده نبوده و نیازمند معرفی است.

به گزارش ایسنا، هاشم ولی‌پور مطلق در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در استان، گفت: وضعیت ارزش افزوده بخش کشاورزی در کشور نسبت به صنایع ۱۲.۶ درصد و در خراسان‌جنوبی نیز ۳۱.۶ درصد است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی استان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، افزود: ارزش افزوده بخش کشاورزی خراسان‌جنوبی ۲ برابر کشوری است. بالا بودن کیفیت و ارزش نوع تولید محصولات کشاورزی در خراسان‌جنوبی سبب بالا رفتن ارزش افزوده آن می‌شود. با وجود مشکلات موجود، بخش زنده و قابل بحثی در بخش کشاورزی داریم. باید مواظب باشیم این فعالیت دراستان نابود نشود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به محصولات استراتژیک استان، بیان کرد: امسال نزدیک به ۳۰ هزار هکتار از مساحت استان زیر کشت زرشک و زعفران بوده است.

وی از پیش بینی برداشت ۵۹ تن زعفران در سال جاری خبر داد و افزود: ۱۵ درصد میزان کل زعفران کشور را در خراسان‌جنوبی داریم. ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده این محصول در سال است.  همچنین در سال جاری ۱۶ هزار و ۸۰۰ تن زرشک در استان برداشت کرده‌ایم. این استان ۹۸ درصد تولید زرشک کشور و ۹۷ درصد تولید زرشک دنیا را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه زرشک و زعفران دو محصول منحصر به فرد خراسان جنوبی است، افزود: زعفران بیشتر از زرشک در بازارهای جهانی شناخته شده است.

ولی پورمطلق خواستار ایجاد بازارهای جهانی در زمنیه زرشک شد و افزود: در جامعه کنونی زرشک خراسان‌جنوبی به خوبی شناخته نشده و نیازمند معرفی است.

وی با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاران را وارد بخش کشاورزی کنیم، اظهار کرد: همچنین دولت باید در یک مقطع زمانی مشخص به این بخش کمک کند تا قیمت تمام شده محصولات کاهش یابد.

بنا به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی، ۱۶۳ میلیارد تومان سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی استان است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *