اهم اخبار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:وزارت بهداشت سلامت برنج تراریخته را تایید کرد/مساله آب را نباید قربانی یوزپلنگ کنیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:براساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، برنج تراریخته از نظر سلامت مشکلی ندارد.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد در مورد تولید محصولات تراریخته و انجام ارزیابی‌های مربوط به این محصولات اظهار کرد: وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی یزد ماموریت تحقیق و بررسی در این زمینه را داده بود که در مورد سلامت برنج تراریخته اظهارنظر کند. بعد از سه سال و نیم بررسی و ارزیابی، چهارشنبه هفته گذشته رسما نتایج این بررسی‌ها اعلام شد. براساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، برنج تراریخته از نظر سلامت مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه آموزش و فرهنگ‌سازی محیط زیست در جامعه ایران ضرورت دارد، گفت: محیط زیست طبیعی و انسانی باید توسط مردم مدیریت شود.

بیش از ۷۰ درصد مشکل محیط زیست ایران در حوزه آب است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هر کشوری در حوزه محیط زیست یک اولویت کاری دارد، اظهار کرد: برای مثال چین آلودگی هوا را در اولویت اول خود قرار داده است. ممکن است در کشورهای دیگر پسماند و یا سایر مسائل محیط زیست در اولویت باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد مشکل محیط زیست کشور ما در حوزه آب است و تداوم روند موجود در کشور تا ۱۵ سال آینده از موجب از بین رفتن تاریخ چند هزار ساله ما خواهد شد.

مساله آب را نباید قربانی یوزپلنگ کنیم

کلانتری با تاکید بر اینکه نباید مساله آب را قربانی سایر مسائل کنیم، گفت: نباید مساله مهم و اساسی آب را قربانی یوزپلنگ کنیم، اگرچه حفظ اینگونه اهمیت بسیاری دارد. تهدید مساله آب برای کشور تهدید بود و نبود کشور و تهدید بود و نبود تمدن کشور است.

اهمیت تراریخته نسبت به آب کمتر است

وی افزود: اهمیت تراریخته در کنار آب بسیار جزیی است بنابراین نباید مسائل اصلی را قربانی مسائل فرعی کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ۷۵ درصد آب‌های شیرین فسیلی را از دست داده‌ایم، گفت: مسائل محیط زیست در هر منطقه کشور با مناطق دیگر فرق دارد. در حال حاضر شمال کشور دچار مشکل پسماند است ولی در خارج از این منطقه پسماند اولویت چهارم و پنجم است. در شمال کشور آب شاید مساله آخر باشد ولی در بقیه استان‌ها آب اولویت شماره یک است.

به گفته کلانتری، خوزستان از گرما و گرد و غبار رنج می‌برد  اما در خراسان رضوی مشکلی اصلی آب است و در تهران به ویژه در فصل سرد سال اینورژن یا وارونگی دما -که باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود- مشکل اصلی تهران است. اگرچه ممکن است در تهران آب مشکل اول نباشد ولی آب، مشکل اول کشور است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه یکی از چهار اصل توسعه پایدار حفظ حقوق نسل‌های آینده است، گفت: نسل آینده از ذخایر ژنتیک، حیات وحش، جنگل‌ها و… صاحب حق است. اگر سیاست توسعه متوازن را به‌درستی اجرا کنیم هیچ مشکلی در زمینه حفظ محیط زیست و توسعه نخواهیم داشت. در غیراینصورت یکی قربانی دیگری خواهد شد.

وی با بیان اینکه سیاست سازمان حفاظت محیط زیست، توسعه پایدار و متوازن است، گفت: در این راستا سعی داریم با ایجاد برخی تغییرات تشکیلاتی کاری کنیم که محیط زیست مانع توسعه کشور به شمار نیاید. در حال حاضر ۴.۵ میلیون بیکار فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم که دولت نمی‌تواند به این موارد بی‌توجه باشد بنابراین همه دستگاه‌ها و قوای مجریه، مقننه و قضاییه باید در راستای سیاست متوازن حرکت کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خبرنگاران گفت: غیرت و تعصب خبرنگاران حوزه محیط زیست قابل تقدیر است. دوستداران واقعی محیط زیست همین خبرنگاران هستند که باید سازمان محیط زیست آنها را از لحاظ علمی تقویت کند. امیدواریم با ایجاد برخی تغییرات تشکیلاتی در سازمان جایگاه مهم‌تری برای خبرنگاران از لحاظ علمی و آسانی کار پیش‌بینی کنیم. باید تلاش کنیم محیط زیست را به کمک خبرنگاران داخل خانواده‌ها ببریم، چون مدیریت، محیط زیست با ۳۰۰ هزار محیط بان میسر نیست. بدون اینکه مردم جایگاه محیط زیست منطقه خود را درک کنند، حفاظت از حیات وحش و منابع ژنتیک امکان‌پذیر نخواهد بود.

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه امکان نگهداری محیط زیست بدون آگاهی مردم وجود ندارد،‌ گفت: مردم باید نسبت به حقوق شهروندی خود آگاهی داشته باشند، برای همین تاکید کرده‌ام که هیچ‌کس در سازمان حفاظت محیط زیست حق ندارد به خبرنگاران بی‌احترامی کند. خبرنگاران کمک حال این سازمان خواهند بود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد ادغام سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل‌ها اظهار کرد: طبق تفاهم‌ها ۱۲ تا ۱۷ درصد وسعت هر کشوری باید در قالب مناطق چهارگانه محیط زیست تحت مدیریت قرار گیرد. بالاتر از همه این‌ها اصل توسعه متوازن است. اگر کل کشور این سیاست را بپذیرند فرقی ندارد تقسیم‌بندی دستگاه‌ها به چه شکلی باشد. اگر اعتقاد به سیاست توسعه متوازن باشد، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید، به‌طوری که در برخی کشورها مثل آمریکا همه عرصه‌های جنگلی تحت مدیریت محیط زیست نیست.

در آفریقا هم به اندازه ایران از آب‌های تجدیدپذیر استفاده نمی‌شود

کلانتری با اشاره به اینکه شرایط حاضر بیش از ۸۰ درصد از مشکل کشور مشکل آب است، گفت: طبق عرف بین‌الملل حق نداریم بیش از ۴۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر را استفاده کنیم ولی در حال حاضر ۱۱۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر مصرف می‌شود این در حالیست که حتی کشورهای آفریقا و خاورمیانه با این شیوه از آب‌های تجدیدپذیر استفاده نمی‌کنند. براساس برآوردها باید ۳۵.۵ میلیارد متر مکعب در سال آب مصرف شود ولی ۹۷ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود. بنابراین اولویت اول کشور در حوزه محیط زیست آب است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *