اهم اخبار

رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد:تولید مرغ در کشور بدون هورمون/ ارزش تولیدات دام و طیور ۱۳۰ هزار میلیارد تومان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به تولید گوشت مرغ در ۶ هفته گفت: به هیچ عنوان برای تولید مرغ از هورمون استفاده نمی‌شود و مردم می‌توانند با خیال آسوده مرغ‌ها را استفاده کنند. [/heading]

خبرگزاری فارس: تولید مرغ در کشور بدون هورمون/ ارزش تولیدات دام و طیور ۱۳۰ هزار میلیارد تومان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه امروز تهران با اشاره به اینکه جمعیت زیادی از فارغ‌التحصیلان در سازمان دامپزشکی مشغول به کار حرفه‌ای هستند، گفت:‌ این سازمان برای اولین بار در سال ۱۳۰۴ تشکیل شد، ابتدا اداره کل بود، اما بعد از مدتی یعنی در سال ۱۳۵۰ با گسترش امنیت غذایی و رشد جمعیت وظیفه این سازمان تغییر و عملاً سازمان دامپزشکی کشور نیز آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به اینکه این سازمان وظایف مختلفی را برعهده دارد، گفت: یکی از این وظیفه‌ها کنترل، بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، به طوری که با رشد جمعیت و نیاز به غذا طبیعتاً بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نیز افزایش پیدا می‌کند که این سازمان وظیفه کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها را برعهده دارد.

خلج با اشاره به وظیفه حاکمیتی این سازمان گفت: در واقع سازمان دامپزشکی کشور یک نهاد حاکمیتی است که باید مرز بین انسان و حیوان را حفظ کند.

وی با اشاره به تولید تخم‌مرغ و گوشت مرغ در کشور گفت: ایران رتبه دهم را در تولید تخم‌مرغ و رتبه ششم را در تولید گوشت مرغ دارد و نکته مهم این است که برای تولید مرغ یک زمان شش هفته‌ای لازم است و به هیچ عنوان هورمون در مورد رشد سریع مرغ استفاده نمی‌شود، بنابراین مصرف‌کنندگان می‌توانند این گوشت را با اطمینان مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران در یک منطقه پرخطر قرار گرفته است، گفت: همانطور که شاهدیم، در اطرافمان شاهد عملیات‌های تروریستی متعددی هستیم، بنابراین کشورهای درگیر با این موضوع باید اولویت خود را به تأمین امنیت اختصاص دهند. از این جهت، وظیفه ما سنگین‌تر از گذشته می‌شود، زیرا وظیفه حفظ امنیت غذایی را برعهده داریم.

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی یک نهاد واکنش سریع است، گفت: پس از آنکه مشخص شد یک بیماری دامی در معرض ورود به کشور است، پس از شناسایی این بیماری، ما باید اقدامات سریع را برای برطرف کردن آن انجام دهیم.

وی تأکید کرد: در یکسال گذشته شاهد ورود ۴ ویروس دامی به کشور بودیم که با اقدامات سریع مانع از ورود آن شدیم.

وی با اشاره به ارزش اقتصادی دام، طیور و آبزیان گفت: ۱۳۰ هزار میلیارد تومان ارزش اقتصادی دام است که با فعالیت های دامپزشکی می‌توانیم این ارزش را تا ۲۵ درصد به طور سالانه افزایش دهیم، اما اگر کنترل را کنار گذاریم، قطعاً شاهد ضایعات زیادی خواهیم بود.

خلج با اشاره به راه‌اندازی سامانه الکترونیک در سازمان دامپزشکی گفت: در حال حاضر ۱۱ سامانه الکترونیک تشکیل دادیم که شهروندان می‌توانند به محض برخورد با یک ویروس و یا یک عامل آلوده‌کننده، سریعاً با این سامانه در تماس باشند و ما نیز به طور سریع وارد عمل خواهیم شد.

وی با اشاره به عید قربان گفت: روز گذشته ۱۸۰۰ اکیپ ثابت و سیار در سراسر کشور وجود داشت که ۲۷۰۰ نیروی کارشناس و پزشک سازمان دامپزشکی در این مراکز حضور داشتند که با همکاری نمایندگان ولی فقیه توانستیم عرضه دام را به نحو احسن انجام دهیم.

وی گفت: ۲۲۵ هزار رأس دام از این مراکز خریداری شد که تنها ۱۰۵ هزار رأس دام در این مراکز ذبح شدند.

وی ادامه داد: مردم و مصرف‌کنندگان باید به این نکته توجه کنند که این مراکز از نظر بهداشتی مورد تأیید است و می‌تواند دام مورد نیاز خود را در این مراکز ذبح کنند و از ذبح دام در معابر عمومی و یا منازل خود خودداری کنند، زیرا احتمال آلودگی دام در این فضاها بسیار زیاد است.

خلج با اشاره به، به کارگیری سامانه رهگیری و رهیابی که بر روی بسته‌های مرغ نصب شده است، گفت: مردم می‌توانند این کدهای رهگیری و ردیابی را به سامانه ۳۰۰۰۸۹۰۳ پیامک کرده و از نحوه تولید و ذبح مرغ خریداری شده اطلاعات کسب کنند که این یک کار بزرگ و گسترده‌ای است که هم‌اکنون در حال انجام است.

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *