اهم اخبار

رئیس سازمان دامپزشکی: افزون بر ۱۵ میلیون تن فرآورده‌های دامی سالانه در کشور تولید می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: تولید سالیانه بیش از ۱۵ میلیون تن گوشت قرمز، گوشت مرغ، آبزیان، تخم مرغ، عسل و شیر، مسئولیت مهمی را در حوزه امنیت غذایی بر عهده سازمان دامپزشکی قرار داده است.

علیرضا رفیعی پور در سخنرانی پیش از خطبه های نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته تهران که در دانشگاه تهران به مناسبت فرا رسیدن هفته دامپزشکی برگزار شد، افزود: مطابق قانون، خدمات دامپزشکی در ۲ حوزه امنیت و سلامت تعریف شده که در حوزه امنیت، این سازمان وظیفه حراست از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه دامی کشور را عهده دار است که سرمایه ای دائم، پویا و مولد است.

وی یادآور شد: هرچقدر بتوانیم در بخش کشاورزی و سرمایه های دامی توسعه داده و برنامه های توسعه ای اجرا کنیم، به هدف بستن چاه های نفت نزدیک تر می شویم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد:‌ بیش از ۸۰ درصد سه وعده اصلی غذایی مردم را پروتئین حیوانی تشکیل می دهد که باید سلامت، کیفیت و امنیت آن تضمین شود.

رفیعی پور ادامه داد: سلامت، جز با اقدام های بهداشتی و پیشگیرانه محقق نمی شود و این وظیفه سازمان دامپزشکی است که با کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام به تحقق این هدف کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ سال است که در حوزه دام و طیور صنعتی شده ایم، اما تا پیش از انقلاب در حوزه فرآورده های خام دامی وابسته به واردات بودیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود:‌ به لطف انقلاب اسلامی، در حوزه های علمی و دانشگاهی و همچنین تجهیزات و نیروی انسانی متخصص، مدیریت بهداشتی به کمک مدیریت تولید آمد که در نتیجه، امنیت غذایی برقرار و مدیریت بازار نیز تامین شد.

رفیعی پور خاطرنشان کرد:‌ در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در موضوع اقتصاد مقاومتی، دو مقوله بهره وری و امنیت غذایی به وزارت جهاد کشاورزی محول شد و با تلاش های انجام شده در دوران پس از انقلاب، امروز به خوداتکایی و خودکفایی در تولید فرآورده های خام دامی رسیده ایم.

وی اظهار داشت:‌ امسال با وجود تحریم ها، اما سازمان دامپزشکی همه تلاش خود را در کمک به تولید با کنترل بیماری ها و تامین نهاده های پشتیبان تولید از جمله واکسن ها، داروها، مکمل ها و ریزمغذی ها انجام داد و «رونق تولید» ‌را شاهد بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه خسارت حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله و سیل قابل مقایسه با خسارت همه گیری بیماری های دامی نیست، یادآور شد:‌ در سال های ۹۴ و ۹۵ همه گیری بیماری تب برفکی و در سال های ۹۵ و ۹۶ همه گیری بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان کنترل شد و در غیر این صورت امروز به واردکننده شیر، مرغ و تخم مرغ تبدیل شده بودیم؛ در حالی که امروز شرایط صادرات این محصولات را داریم.

رفیعی پور خاطرنشان کرد: ‌این سازمان و پرسنل آن نسبت به مسئولیت حیاتی خود عمل می کنند، اما مسئولیت دامپزشکی جز با همراهی دستگاه های حاکمیتی در قوای سه گانه و کمک به آن محقق نمی شود.

وی در خاتمه خطاب به مردم توصیه کرد که خود را در کنترل و پیشگیری از بروز بیماری های مشترک انسان و دام مسئول بدانند، زیرا حفظ بهداشت عمومی و امنیت غذایی جز با رفتار شهروندان و عمل به توصیه های بهداشتی اتفاق نمی افتد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *