اهم اخبار

رئیس سازمان دامپزشکی خبر داد:کاهش مراکز آبزی پروری آلوده به بیماری ویروسی «وی اچ اس»

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در ۱۰ ماه گذشته تعداد مراکز پرورش ماهی قزل آلا که به بیماری ویروسی «وی اچ اس» آلوده بوده‌اند، از ۴۰۲ به ۹۴ مرکز کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی خلج با اشاره به اینکه عملیات نظارت و پایش مراکز پرورش ماهی قزل آلا برای کنترل و مدیریت بیماری ویروسی وی اچ اس به‌صورت مداوم در سراسر کشور انجام می‌شود، افزود: در ۱۰ ماه گذشته لایروبی، شستشو و ضد عفونی حوضچه‌های پرورش ماهی قزل آلا و نظارت دقیق بر تخم چشم زده وارداتی از مهم‌ترین اقدامات سازمان دامپزشکی برای کنترل این بیماری بوده است.

پرورش ماهی قزل آلا در منزل

وی گفت:‌ سال ۹۲ تعداد کانون‌های آلوده به بیماری ویروسی وی اچ اس، ۴۵۰ مورد بود که این مسئله سبب شد بسیاری از مراکز پرورش و تولید ماهی قزل آلا تعطیل شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: بهداشت آبزیان و رفاه آنان در مراکز پرورش، دو رکن اصلی تولید محصول سالم است و برای اجرای آن باید پایش و مراقبت مستمر عوامل بیماری زا در این مراکز انجام شود

خلج تاکید کرد: آبزی پروران باید گونه‌های مناسب، سازگار با شرایط آب و هوایی و محیط را برای پرورش انتخاب کنند چرا که انتخاب گونه آبزی نامناسب سبب انتقال و شیوع بیماری‌های غیر بومی خواهد شد.

وی گفت: در کشور ما ۹۴۶ هزار تن انواع آبزی تولید می‌شود که از این میزان ۳۷۱ هزار تن در مراکز آبزی پروری و ۵۷۵ هزار تن نیز در بخش صید و صیادی است.

به گزارش مهر،  بیماری ویروسی سپتی سمی هموراژیک ویروسی VHS) ) به عنوان بیماری اول ماهیان قزل آلای پرورشی است که در سال ۱۳۹۲ در بین مزارع تکثیر و پرورش ماهیان قزل آلا کشور گسترش یافت.

سپتی سمی همراژیک ویروسی بیماری ویروسی حاد تا مزمن ماهی قزل آلای رنگین کمان است که گفته می‌شود بر اثر عدم نظارت بر واردات تخم چشم‌زده به مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا راه یافته است.

در صورت بروز این بیماری در مزارع پرورش ماهی، ماهیان معدوم و از بین می‌روند و خسارت آن جنبه اقتصادی دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *