اهم اخبار

رئیس سازمان چای: پرداخت صددرصد مطالبات چایکاران/ ۱۳هزار تن چای صادر شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

جهان ساز گفت: امسال ۱۱۲ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری و هفته گذشته مطالبات چایکاران به طور کامل پرداخت شد.

 

 

حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از پرداخت کامل مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: امسال ۱۱۲ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد که در هفته گذشته باقی مانده مطالبات چایکاران مربوط به کارخانه‌های چای سازی به طور کامل پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه دولت در ۵ آبان سهم خود مربوط به مطالبات چایکاران را به طور کامل پرداخت کرد، افزود: باقی مانده مطالبات چایکاران که حدود یک میلیارد و ۳۰۰ تومان بود، هفته گذشته به طور کامل با چایکاران تسویه حساب شد و هم اکنون چایکاران دیگر طلبی از کارخانه‌ها و دولت ندارند.

جهان ساز ادامه داد: امسال از مجموع بهای برگ سبز چای خریداری شده، ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن چای خشک تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان چای مصرف سالانه چای خشک کشور را ۱۰۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: با احتساب تولید داخل، مابقی نیاز کشور باید از طریقواردات تامین شود.

به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون ۴۳ هزار تن چای خشک وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ تا ۳ هزار تن رشد داشته است.

جهان ساز از صادرات ۱۳ هزار تن چای در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: براساس آمار ۹ ماهه گمرک، ۱۳ هزار تن چای خشک به کشور‌های هند، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان، عراق، کانادا، استرالیا، اسپانیا، جمهوری چک، آذربایجان و گرجستان صادر شده است که به سبب کم شدن زمینه برای صادرات و کشش بازار داخل بعید است که دیگر صادرات چندانی تا پایان سال انجام شود.

رئیس سازمان چای درباره آخرین وضع پرداخت تسهیلات به چایکاران بیان کرد: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ بهره ۴ درصد به ۸ هزار چایکار به منظور سرمایه در گردش پرداخت شده که بهای آن از فروش برگ سبز چای سال آینده کسر می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه امسال ۳۰ میلیارد تومان منابع برای پرداخت تسهیلات به چایکاران در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: چایکاران تا اواخر اسفند فرصت دارند تا برای سرمایه در گردش خود تسهیلات دریافت کنند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *