اهم اخبار

رئیس شورای ملی زیتون: خودکفایی روغن زیتون با شروطی همراه است/پیش بینی تولید ۱۲۰ هزار تن زیتون در کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عباسی گفت:با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و افزایش کیفیت، امسال احتمال خودکفایی روغن زیتون دور از انتظار نیست.

مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت شیوع آفت مگس زیتون اظهار کرد: شرایط آب و هوایی در بحث مگس زیتون به گونه‌ای بود که مگس نتوانست فعالیت بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه افزایش گرما منجر به کاهش مگس زیتون شد، افزود: با خنکی هوا برداشت کنسروی آغاز شده است و برای برداشت روغن زیتون یک ماه دیگر فرصت باقی است چرا که هم اکنون شرایط برای روغن مطابق استاندارد نیست.

عباسی درباره آخرین وضعیت واردات روغن زیتون گفت: سال گذشته با بازگشت ارز واردات از گروه یک به گروه دو کالا رقمی معادل ۲ هزار و ۱۰۰ تن افزایش تولید داشتیم، در حالیکه از سال ۷۲ تا ۹۶ کل افزایش تولید ۵ هزارتن بود.

رئیس شورای ملی زیتون ادامه داد: سال گذشته کوچکترین حمایت دولت منجر به افزایش تولید چشمگیر روغن زیتون شد، در حالیکه هیچ هزینه‌ای برای دولت و بخش خصوصی نداشت.

به گفته وی، با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و افزایش کیفیت، امسال احتمال خودکفایی روغن زیتون در صورت اعمال ممنوعیت واردات دور از انتظار نیست.

این مقام مسئول مصرف سالانه روغن زیتون در کشور را یازده هزارتن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که امسال در صورت ممنوعیت واردات به سهولت می‌توان به خودکفایی رسید.

عباسی درباره آخرین وضعیت قیمت زیتون در کشور بیان کرد: در تمامی کشورها، قیمت تابع عرضه و تقاضاست و بنابر آخرین قیمت‌ها هر کیلو زیتون به صورت فله با نرخ ۱۳ هزار تومان عرضه می‌شد که هم اکنون به ۶ تا ۸ هزارتومان کاهش یافته است.

رئیس شورای ملی زیتون مجموع تولید زیتون کشور را ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزارتن اعلام کرد و گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که ۶۰ هزارتن زیتون کنسروی و ۵۰ هزارتن روغن زیتون تولید می‌شود.

وی در پایان قیمت فروش فله روغن زیتون را حدود ۴۰ تا ۵۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: این درحالی است که هم اکنون هر شیشه روغن زیتون به سبب کمبود نظارت دستگاه‌های مسئول با نرخ ۲۰۰ هزارتومان در بازار خرید و فروش می‌شود که نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *