اهم اخبار

رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی:انتقال کشاورزی از فضای باز به گلخانه راه مبارزه با کم‌آبی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وابسته به وزارت کشاورزی با تاکید بر اینکه آبیاری‌های نوین و قطره‌ای راه مبارزه با کم‌آبی است، گفت: انتقال کشاورزی از فضای باز به گلخانه راه مبارزه با کم‌آبی است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، محسن رفعتی رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وابسته به وزارت کشاورزی در نشست تخصصی آب و انرژی‌های تجدید پذیر با تاکید بر اینکه اساسا طرفدار توسعه انرژی‌های پاک است و ۱۰ سال است عضو کمیته ملی توسعه پایدار است، گفت: در حال حاضر تغییر اقلیم فرصت و بستری مناسب برای تولید انرژی پاک فراهم کردند، چرا که با وجود تغییر اقلیم میزان نزولات جوی کاهش پیدا کرده و یا بارش برف به باران تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: این تغییر اقلیم اگرچه رخ داده اما میزان ساعات آفتابی بیشتر شده و فرصت و بستری را فراهم آورده است که می‌توان از آن به منظور تولید هر چه بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی بهره برد.

رفعتی گفت: رسالت اصلی ما اگرچه تامین امنیت غذایی،‌خودکفایی وتوسعه کشاورزی در کشور است اما حامی تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر در کشور هستیم.پس در خصوص مسئله کم آبی راهکار ما استفاده و جایگزینی روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با انتقال کشاورزی از فضای باز به گلخانه و آبیاری‌های نوین و قطره‌ای این مسئله را پشت سر بگذاریم،  گفت: طبق آمار وزارت نیرو ۹۳ درصد آب کشور توسط بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که در دنیا بر طبق آمار ۷۰ درصد آب به کشاورزی اختصاص یافته است.

وی افزود: آمار مصرف ۹۳ درصد آب کشور که در کشاورزی مصرف می‌شود مبنای صحیحی ندارد، چرا که ما در کشور ۷۶۳ هزار چاه داریم که ۳۸۰ هزار مورد آن غیرمجاز است. حال سؤال این است که وقتی نمی‌توانیم میزان برداشت آب را اندازه بگیریم، چگونه می‌توانیم برای مصرف آب کشاورزی درصد تعیین کنیم.

مدیر مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وابسته به وزارت کشاورزی افزود: توسعه انرژی‌های پاک می‌تواند در برنامه توسعه روستایی موثر باشد، چرا که به نظر می‌رسد، تامین برق مورد نیاز ۲۰ میلیون جمعیت روستایی و حتی سکونت‌گاه‌های عشایری از طریق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر راهکاری کارآمد و مناسب با فضا و بستر آن مناطق بوده و از نظر عدم آسیب‌رسانی زیست محیطی بسیار قابل توجه خواهد بود.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *