اهم اخبار

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی مطرح کرد:اختصاص ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری به تامین ماشین آلات کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عباسی گفت: بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری به تامین ماشین آلات جدید کشاورزی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در نشست خبری که صبح امروز در وزارت جهاد کشاورزی برگزارشد، با اشاره به اینکه مکانیزاسیون در مدیریت ماشین و کاربری تکنولوژی در فرآیند بهره برداری از زمین تاثیر بسزایی دارد، اظهار کرد: دولت یازدهم و دوازدهم فرصت بسیار مناسبی را در اختیار مکانیزاسیون قرار داد، به طوریکه در این ایام بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری به تامین ماشین آلات جدید کشاورزی اختصاص یافت.

وی افزود: با توجه به توسعه مکانیزاسیون در همه بخش های زراعی، باغی، در اسفند ماه امسال دومین نمایشگاه بین المللی کشاورزی در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار می شود.

به گفته عباسی تاکنون ۱۵۰ شرکت ایرانی و خارجی حضور خود در این نمایشگاه را اعلام کردند.

این مقام مسئول افزود: مکانیزاسیون در انجام به موقع عملیات کشاورزی، تولید پایدار ، افزایش بهره وری در هکتار و مدیریت سایر نهاده ها تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت یازدهم از نیمه سال ۹۲، خطوط اعتباری مکانیزاسیون برای اولین بار با تکیه بر تسهیلات بانکی بدون هیچ گونه بار مالی بر دوش دولت راه اندازی شد، به طوریکه سال ۹۲ خط اعتباری ۷۵۰ میلیارد تومان، سال ۹۳، ۸۰۰میلیارد تومان، سال ۹۴؛ هزار میلیارد، سال۹۵، هزار و ۲۰۰ و در سال ۹۶، هزار و ۵۰۰میلیارد تومان راه اندازی شد که ۲۰درصد آن آورده کشاورز و مابقی تسهیلات بانکی است.

عباسی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون در اراضی شالیزاری با روند روبه رشدی همراه بوده است، بیان کرد: قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم کمتر از ۷۰ تا ۸۰ هزار هکتار سطح مکانیزه برنج داشتیم، در حالیکه هم اکنون ۴۹۹ هزار هکتار اراضی شالیزاری مکانیزه هستند، به طوریکه با کمباین ویژه برنج برداشت می شود.

به گفته وی؛ در هر هکتار اراضی شالیزاری سرمایه گذاری بالغ بر ۱٫۵میلیون تومان برای مکانیزاسیون صورت گرفته است.

رییس توسعه مکانیزاسیون طی سال های اخیر ۵هزار و ۶۰۰ دستگاه کمباین به شالیزارهای کشور ورود یافته است.

وی کشاورزی حفاظتی را یکی از اتفاقات بزرگ در حوزه مکانیزاسیون دانست و افزود: هم اکنون سطح کشاورزی حفاظتی ۱٫۷میلیون هکتار است که این امر در صرفه جویی۵۵ تا ۶۰لیتر گازوئیل و تغییر رفتار با خاک تاثیر بسزایی داشته است.

عباسی از نوسازی ۳۵ درصد ناوگان ماشینی در سال های اخیر خبر داد و گفت: براساس برآورد اولیه، در دولت یازدهم و دوازدهم ماهانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیوسته در حوزه مکانیزاسیون اتفاق افتاد، در حالیکه در گذشته در بهترین شرایط سالیانه ۱۵۰تا ۲۰۰میلیارد تومان سرمایه گذاری داشتیم.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های کمباین سازی در گذشته با رکود مواجه بودند، بیان کرد: از ابتدای سال ۹۶، ۶۰۰دستگاه کمباین به فروش رسیده است، درحالیکه قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم،کارخانه کمباین سازی اراک توان فروش ۵۰کمباین نیز نداشت.

 ورود ۱۲هزار دستگاه بذر کار غلات به بخش

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۸٫۲میلیون هکتار کشت گندم و جو آبی و دیم مکانیزه است، افزود: طی سال های اخیر بیش از ۱۲هزار دستگاه بذر کار ویژه غلات وارد مزارع شد .

به گفته وی؛ مجموع ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری با تکیه ۹۵ درصدی بر صنعت داخل است که این امر مصداق اقتصاد مقاومتی و توفیقات بزرگ در کشور به شمار می رود.

رئیس توسعه مرکز مکانیزاسیون از ارتقای جایگاه صنعت ماشین آلات خبر داد و گفت: پس از چند دهه ضریب مکانیزاسیون به ۱٫۶۱اسب بخار در هکتار رسیده که در نظر داریم این عدد را به ۲٫۱ اسب بخار افزایش دهیم.

وی از نوسازی ماشین های فرسوده با عمر بالای ۱۳ سال خبر داد و گفت: سالیانه ۱۴ هزار دستگاه کمباین و تراکتور جدید، جایگزین ماشین های فرسوده با عمر بالای ۱۳ تا ۲۵ سال خواهند شد که این نوسازی از صرفه جویی سوخت ماشین های فرسوده تحقق می یابد.

به گفته وی؛ در برنامه ششم توسعه ۷۰ هزار دستگاه جایگزین خواهند شد که ۲۰ درصد آن مشوق دولت، ۱۰ درصد آورده کشاورزان و مابقی تسهیلات بانکی با نرخ ۱۵ درصد به کشاورزان است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون در بخش پایانی سخنان از پرداخت ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان خبر داد و گقت: در سال ۹۷، در کنار خط اعتباری مکانیزاسیون بسته اعتباری جدید با نرخ سود بانکی ۴،۶ و ۱۰ درصد به فناوری نوین، ادوات و تجهیزات اختصاص می‌یابد که هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از حوزه بانک کشاورزی و مابقی از محل اشتغال و توسعه روستاها است.

دومین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در اسفند برگزار می شود

در ادامه این نشست صدرزاده مدیر پروژه های نمایشگاهی گفت: دومین نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی تهران از پنجم اسفند به مدت ۴ روز در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

به گفته وی؛ فعالان ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، سیستم های نوین آبیاری، نهاده‌های کشاورزی، سیستم‌های گلخانه‌ای ، خدمات فنی برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام کردند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *