اهم اخبار

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی: ۹۰ درصد از ماشین‌آلات کشاورزی بومی‌سازی شده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به گفته کامبیز عباسی؛ یک خوداتکایی ۹۰ درصدی در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی کشور وجود دارد و عملا برجام تاثیری بر عرضه ماشین‌آلات کشور نخواهد داشت.

کامبیز عباسی (معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر واردات ماشین‌آلات کشاورزی اظهار داشت: خوشبختانه در کشور ما در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی و تامین ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی بیش از ۳۰۰ عرضه‌کننده لوزام و تجهیزات آبیاری و بیش از ۲۵۰ عرضه‌کننده لوزام و ماشین‌آلات کشاورزی داریم که نشان دهنده یک خوداتکایی ۹۰ درصدی در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی کشور است و عملا تحریم‌ها تاثیری بر عرضه ماشین‌آلات کشور نخواهد داشت.

وی افزود: ما سالیان سال است که در تحریم به سر می‌بریم و با این خوداتکایی و سرمایه‌گذاری در دولت تدبیر و امید که در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی رقم خورد، توانستیم به تولید، تامین و دانش مناسب تجهیز شویم. حدود ۵هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری باعث خروج از رکود در صنعت ماشین‌های کشاورزی کشور شد و ما با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

عباسی در ادامه تصریح کرد: اما در ۱۰ درصد از نیازها که عموما نیازهای فناوری نوین است لازم است تا شرکت‌های دانش بنیان ما فعال‌تر عمل کنند و از کشورهایی که با امریکا توافق ندارند؛ این فناوری‌ها تامین شده و به سرعت آن را بومی‌سازی کنیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در رابطه با تامین ارز مورد نیاز بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: امیدواریم سیاست‌های حمایتی تامین ارز مورد نیاز تامین‌کنندگان ما با ارز مصوب دولتی تسهیل شود. ما اگر از حمایت داخلی برخوردار باشیم و بتوانیم طبق برنامه‌ها پیش برویم مطمئنا در آن ۱۰ درصد هم با مشکل مواجه نخواهیم شد.

وی افزود: ما مراودات خوبی با کشورهایی مانند هند، چین، آسیای شرقی و جنوب شرقی و بخشی از اروپا و ترکیه داریم. برآورد ما بر این است که در این ۱۰ درصدی مبادی ورود قطعات یدکی با مشکل مواجه نخواهیم بود.

عباسی در رابطه با مراوده با ترکیه عنوان کرد: اگر مشکلی بر سر راه ما باشد عموما مرادات ما با کشورهای اروپایی است و مشکلی در مراوده با ترکیه هم نخواهیم داشت. با توجه به تثبیت نرخ ارز که در کشور اتفاق افتاد و به شرط تامین آن، در حوزه انتخاب کشور برای تامین مبادی ورودی ما هیچ مشکلی نداریم. با ترامپ یا بی‌‌ترامپ هیچ مشکلی در این حوزه اتفاق نخواهد افتاد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *