اهم اخبار

رئیس موسسه علوم باغبانی:ایران پنجمین کشور تولیدکننده سبزی و صیفی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی کشور با اشاره به ظرفیت های کشاورزی کشورمان گفت که ایران پنجمین کشور از لحاظ تولید محصول سبزی و صیفی است.

به گزارش ایرنا، داراب حسنی روز سه شنبه در دومین گردهمایی پژوهشی سبزی و صیفی کشور که در موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی واقع در منطقه محمدشهر کرج برگزار شد، افزود: در دنیا ۶۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی با یک میلیارد تن تولید زیر کشت سبزی و صیفی قرار دارد.
وی اظهار داشت: در کشور ما نیز ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت سبزی و صیفی اختصاص یافته که ۲۸ میلیون تن سالانه از آن برداشت می شود که این آمار نشان دهنده این امر است که از لحاظ زیر کشت ایران رتبه هفتم و از لحاظ میزان تولید رتبه پنجم دنیا را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه کشور چین اولین تولید کننده این محصولات است و این امر نشان می دهد که در قاره ای هستیم که سبزی و صیفی در آن اهمیت بالایی دارد، گفت: در تولید میوه هم جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم.
حسنی افزود: در این تولیدات محصولاتی همچون گوجه فرنگی، هندوانه، خربزه، طالبی و پیاز بسیار اهمیت دارد.
وی ادامه داد: گونه های سبزی و صیفی در کشور ما تنوع بالایی دارد که ۳۰ گونه آن جزو مهمترین ها می باشد که باید به آن ها بیشتر پرداخت.
رئیس موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی کشور اظهار داشت: بیشترین تولیدات سبزی و صیفی در فضای باز است ولی اکنون همت بر تولید در گلخانه ها نهاده شده و سیاست ما نیز باید توسعه گلخانه ها باشد.
وی یکی از اهداف توسعه گلخانه ها را تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: برای تحقق این امر بایستی به برنامه های اصلاحی و ژرم پلاستی با کمک بخش خصوصی وارد شویم.
وی معرفی ارقام مناسب را نیز یکی از برنامه ها عنوان کرد و افزود: در این برنامه باید به دنبال معرفی ارقام مناسب برای فضای باز هم باشیم.
حسنی با بیان اینکه بذور سبزی و صیفی بیشتر از طریق واردات تامین می شود، اظهار داشت: در میان گونه های مختلف گوجه فرنگی با ۱۱۰ رقم دارای بیشترین سهم واردات و تره فرنگی و باقلا با ۲ رقم کمترین ارقام وارداتی را به خود اختصاص داده اند.
وی گفت: همچنین از حدود ۶۰۰رقم گونه سبزی و صیفی حدود ۵۰۰ رقم در فضای باز تولید می شود که برای رسیدن به اهداف کشت گلخانه ای باید به بحث ژنتیک و به نژادی اهمیت بیشتری داده شود.
امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *