اهم اخبار

رئیس نظام صنفی کشاورزی: نرخ تضمینی ۲۲۰۰ تومان گندم دولت را مجبور به واردات گسترده می‌کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت: نرخ ۲۲۰۰ خرید تضمینی گندم دولت را مجبور به واردات گسترده گندم با قیمت دو برابر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پی اعلام نرخ خرید تضمینی گندم به میزان هر کیلو ۲۲۰۰ تومان از سوی دولت انتقاداتی از سوی اصناف تشکل ها و کارشناسان به این نرخ مطرح شد. امروز هم نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران در نشست خبری به نرخ پایین خرید تضمینی گندم برای سال آینده اعتراض کرد و هشدار داد در صورتی که دولت قیمت را افزایش ندهد میزان خرید دولتی در سال آینده بسیار پایین تر از امسال خواهد بود به طوری که در سال جاری دولت برای تامین سه میلیون تن گندم مورد نیاز حداقل کیلویی ۴۰۰۰ تومان بپردازد و این نرخ در سال آینده هم قطعا بیشتر خواهد شد.

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران گفت نرخ ۲۲۰۰ توماناعلام شده  از سوی دولت معلوم نیست بر چه مبنایی محاسبه شده است و مبنای دولت در سال های گذشته هم مشخص نبود اما ارزیابی هزینه های کشاورزان نشان می‌دهد نرخ گندم در سال جاری نباید کمتر از ۲۸۶۸ تومان باشد.

وی با بیان اینکه بی‌انصافی است دولت نرخ خرید تضمینی گندم را بر اساس بودجه خودش تعیین کند و آن را به کشاورز تحمیل کند، تاکید کرد: دولت با این اعلام نرخ به همه نشان داد که دستش در جیب کشاورز است و یارانه نان را از جیب کشاورزان پرداخت می کند.

ملک زاده با بیان اینکه نرخ ۲۲۰۰ تومان به هیچ عنوان عادلانه و منطقی نیست، گفت: دست های پشت پرده است که هم در احیای وظایف وزارت بازرگانی و هم در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم به دنبال واردات هستند آنها به بهانه اینکه وزارت جهاد نتوانسته به وظایف خودش عمل کند یا مشکل آب در کشور وجود دارد میخواهند ریشه به تیشه بخش کشاورزی بزنند و از این طریق اهداف وارداتی خود را دنبال کنند و به آن ها تبریک می گویم که دولت با تعیین نرخ پایین در حقیقت توانسته اهداف این افراد معدود را جامعه عمل بپوشاند.

ملک زاده با تاکید بر اینکه مافیای واردات تصمیم‌گیر اصلی هستند، گفت آن ها به دنبال این هستند که تولید کشور کم رنگ‌تر شود و مهاجرت روستاییان به شهر بیشتر شده و با تشکیل وزارت بازرگانی نقش تولید در اقتصاد کم رنگ خواهد شد و بخش تولید کشاورزی به دلالی، واسطه گری و واردات چی ها تبدیل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید از بخش کشاورزی حمایت کند گفت: در شرایط فعلی هم فرزندان کشاورزان حاضر نیستند در روستاها کشاورزی کنند و میانگین سن کشاورزان ده سال بالاتر رفته است.

سرویس خبری: کشاورزی



آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *