اهم اخبار

رئیس هیئت مدیره صنایع غذایی گلها عنوان کرد :نقش مهم بنگاه‌های کوچک و متوسط درایجاد اشتغال

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دکتر مهدی کریمی تقرشی رئیس هیأت مدیره مواد غذایی هم‌صنف گفت:یکی از مؤلفه‌های اصلی رشد اقتصادی در سالی که اقتصاد مقاومتی؛ تولید اشتغال نام گرفته بهبود وضعیت بنگاه‌های صنعتی به‌عنوان موتور محرک اقتصاد کشور است.

به گزارش اگروفودنیوز، دکتر کریمی افزود: در این میان بنگاه‌های کوچک و متوسط نقش بسزایی در ایجاد اشتغال، ارزش افزوده، فراهم کردن بسترهای مناسب برای نوآوری و بهره‌برداری از منابع کوچک مالی دارند. بر اساس آمار نیز بخش عمده اشتغال صنعتی کشور در بنگاه‌هایی با کمتر از ۴۰۰نفر نیروی کار اتفاق افتاده است. همچنین این بنگاه‌ها در زنجیره تأمین بنگاه‌های بزرگ نقش بسزایی دارند.

مدیرعامل صنایع غذایی گلها گفت :بنابراین حمایت از این بنگاه‌ها و توجه به مقوله تأمین منابع مالی آنها و رفع مشکلات و کمبودهای موجود از اولویت‌های کمک به رشد اقتصادی و صنعتی کشور است. به‌رغم این الزامات، متأسفانه اجرای طرح رونق تولید در سال گذشته منجر به بهبود شرایط بنگاه‌های کوچک و متوسط نشد،  بنگاه‌های کوچک و متوسط در صنعت غذا نیز مستثنی از سایر بنگاه‌های تولیدی و صنعتی نبودند.

گفتنی است  با وجود این، مهدی صادقی نیارکی، مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت تأکید کرده که این وزارتخانه امسال افزایش ۵۰۰میلیون دلاری صادرات در این حوزه با رشد رقم صادرات از ۳میلیارد دلار سال گذشته به ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار را مدنظر قرار داده است. تحقق این رشد صادراتی در گرو رونق مجدد بنگاه‌های کوچک و متوسط در بخش‌های مختلف صنعتی و فراهم شدن پیش‌شرط‌ها و الزماتی است.

نخستین شرط بازگشت رونق به این بنگاه‌ها، ایجاد تحول ساختاری در نوع نگرش و تخصیص جایگاه ویژه به این واحدهای صنعتی در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور است. اکنون اغلب مشکلات صنعت ناشی از رکود حاکم بر فضای کسب و کار است و برای ایجاد تحرک واقعی در تولید کالاهای صنعتی باید با اتخاذ سیاست‌های کارآمد، تقاضای مؤثر بازار را تحریک کرد. همچنین با ایجاد تعادل بین قیمت مواداولیه و نرخ خرید تضمینی محصولات‌، شرایط کاهش هزینه‌های سربار تولید را فراهم یا حداقل شرایط راهیابی کالاهای رقابت‌پذیر به بازارهای صادراتی را تسهیل کرد.

اصلاح و نوسازی ماشین‌آلات و خطوط تولید مستهلک با پرداخت تسهیلات به نرخ مناسب می‌تواند انگیزه تولید‌کنندگان برای رشد تولید و بسته‌بندی مناسب محصولات را فراهم کرده وضمن کاهش مصرف انرژی، بهره‌وری را افزایش دهد. یکسان‌سازی‌ نرخ ارز، طرح‌های تشویقی و بخشودگی جرایم مالی و… از عوامل اصلی بهبود وضعیت تولید در این بنگاه‌هاست. با این شرایط نباید انتظار داشت که تنها با پرداخت تسهیلات تولید حتی با نرخ ارزان و شرایط تخصیص مناسب، شاهد بازگشت رونق به این بنگاه‌ها باشیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *