اهم اخبار

رئیس کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی اصلاح و مدیریت خرید گندم؛ منافاتی با موضوع خودکفایی ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران با بیان این که کسی مخالف تداوم خودکفایی گندم نیست گفت: اصلاح و مدیریت خرید گندم، منافاتی با موضوع خودکفایی این محصول ندارد.

به گزارش اگروفودنیوز، «»  در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزارشد در جمع خبرنگاران افزود: به نظر می رسد برای داشتن گندم کیفی باید فرایند خرید تضمینی از طریق جدول پاکی و اختلاط و خاک آلودگی مدیریت و اصلاح شود.
وی اظهار کرد: در صورتی که اختلاط گندم درست مدیریت شود، کیفیت این محصول از لحاظ گلوتن و پروتئین مناسب است و هیچ نیازی به واردات گندم نیست.
وی اظهار کرد: این موضوع قابل پذیرش نیست که گلوتن گندم پایین است، زیرا بر اساس ارزیابی های صورت گرفته حداقل کیفیتی که برای گندم و آرد در نظر می‌گیرند با گلوتن ۲۵ درصد است که در همه دنیا با همین میزان گلوتن نان تولید می شود بنابراین برای افزایش کیفیت آرد دیگر نیازی به استفاده از آنزیم ها و افزودنی ها نیست.
وی با اشاره به این موضوع که چرا خرید تضمینی گندم با هفت درصد خاک انجام می شود، گفت: این موضوع به جدول پاکی خرید تضمینی گندم برمی گردد، زیرا اگر کسی هفت درصد خاک در گندم خالص اختلاط و آن را به دولت بفروشد، پول بیشتری دریافت می کند و این بدان معناست که گندم تولیدی ایران خاک ندارد بلکه برای دریافت پول بیشتر خاک به آن اضافه می کنند که همه اینها به مشکل جدول پاکی برمی گردد.
این مقام مسئول انجمن صنفی صنایع غذایی تصریح کرد: یکی دیگر از نواقص خرید تضمینی گندم نبود ابزارهای دقیق برای سنجش میزان افت مفید و غیرمفید گندم است به طوری که استاندارد شماره ۱۰۴ وزارت جهاد کشاورزی باید از توری های ۲۰×۲ میلیمتر در آزمایش و سنجش میزان افت مفید و غیرمفید گندم استفاده کند اما این توری ها سایز مناسبی ندارد و ۲×۲ میلی متر است و باید پرسید چرا وزارت جهاد کشاورزی از این ابزار برای سنجش میزان افت مفید و غیرمفید استفاده می کند.
مرتضوی افزود: به طور حتم جدول پاکی گندم برای آغاز فصل خرید تضمینی گندم سال آینده اصلاح می شود.
یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان «Ibex 2017» از دوم تا پنجم آذرماه جاری از ساعت ۹ تا ۱۷ در سالن‌های هشت، ۹ ، ۱۰ و ۱۱ پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *