اهم اخبار

رفع مشکلات کشاورزی ایران نیازمند برنامه ریزی علمی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کشاورزی ایران باتوجه به چالشهای فرآروی تغییر کاربری زمین، خشکسالی، کم آبی، کاهش بارندگی، کمبود سرمایه، ناپایداری، توسعه نیافتگی و تغییر اقلیم مواجه است که راه برون رفت از این تهدیدها و تامین نیازهای این بخش مهم اقتصادی کشور در میزگرد ایرنا اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش اگروفودنیوز؛ به نقل از ایرنا، کارشناسان حاضر با اشاره به اینکه این بخش به خاطر اهمیت تولید مواد غذایی یکی از بحث های جدی محافل اقتصادی و اجتماعی است بر ضرورت اتخاذ رویکرد علمی و عملی و برنامه ریزی اصولی متناسب با شرایط موجود تاکید کردند.
بخش کشاورزی به دلیل تامین ۸۵ درصد نیازهای غذایی و ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع تبدیلی و دارای بودن ۲۵ درصد سهم صادرات غیرنفتی، نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کشور دارد.
کشاورزی دانش محور، یکصد سال اخیر وارد ایران شد و در این مدت برنامه ریزان بخش های ذیربط نتوانسته اند برای توسعه پایدار و نیازهای کشاورزی در ابعاد مختلف از جمله مصرف آب، تدابیر علمی و عملی اتخاذ کنند و همه راهبردهای امور همچنان با آزمون و خطا پیش می رود.
به عنوان مثال برای توسعه کشاورزی لازم است وزارت جهادکشاورزی ارزیابی درستی از منابع آبی موجود داشته و بر اساس آن به کشاورزان الگوی کشت بدهد زیرا میزان بهره وری آب در بخش کشاورزی تنها ۳۳ درصد و به عنوان یکی از چالش مطرح است.
براساس آمار موجود از بین ۶۶ محصول اصلی کشاورزی، ایران ۲۵ نوع آن را تولید می کند که اغلب آن ها جزو محصولات باغی هستند و از نظر تنوع محصولات، ایران رتبه سوم را در جهان داراست.
کشت خودسرانه و بدون برنامه ریزی، یکی از نمودهای آشکار کشاورزی سنتی در کشورهای جهان سوم از جمله ایران است، الگویی که نه تنها برای تعادل بازار آسیب زاست بلکه تاکید بر کشت یک یا چند محصول برای منابع آبی، اکوسیستم و خاک نیز آسیب های زیادی به دنبال دارد.
برآیند آمارهای ارایه شده، با اصلاح الگوی کشت، تولید محصولات باغی در یک هکتار تا حدود ۵۰ درصد نسبت به کشاورزی سنتی افزایش می یابد و در مصرف آب هم سالانه صرفه جویی ۲۰۰ هزار لیتر در ثانیه در ۱۰ هزار متر مربع عرصه کشاورزی شاهد خواهیم بود.
به اعتقاد کارشناسان،اکنون فرسودگی ماشین آلات کشاورزی حدود ۴۰ درصد از کل هزینه تولید را در این بخش به خود اختصاص می دهد.
اجرای طرح نوسازی ادوات کشاورزی کشور به گفته مسوولان سالانه ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، درحالی که در شرایط فعلی تنها ۳۰ درصد نیاز سالانه اختصاص می یابد.
طبق آمار وزارت نیرو، حدود ۹۰ درصد آب مصرفی در کشور مربوط به کشاورزی است در حالی که متوسط مصرف آب جهانی در بخش کشاورزی ۷۰ درصد است.
با وجود ارایه آمارهای متفاوت، ‌سالا‌نه در کشور ۹۵ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که ۹۰ درصد آن در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش آشامیدنی، ۲ درصد صنعت و بخش عمومی و پارک‌ها و فضای سبز مصرف می‌شود.
از بین ۶۶ محصول اصلی کشاورزی، ایران ۲۵ نوع آن را تولید می کند که اغلب آن ها جزو محصولات باغی هستند و از نظر تنوع محصولات، ایران رتبه سوم را در جهان داراست.
برنامه ریزان کشوری باید آگاه باشند مصرف آب در بخش کشاورزی با مباحثی مانند اشتغال پایدار، امنیت غذایی و استقلال کشور گره خورده است که در واقع بهینه سازی مصرف آب در سه حوزه بازدهی، انتقال و توزیع باید منسجم بررسی و سیاستگذاری شود.
به اعتقاد کارشناسان حکمرانی مدیریت آب در کشور ضعیف و نامشخص است به طوری که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو هر کدام سیاست های خود را دنبال می کنند.
راه برون رفت از وضع موجود ، گفتمان مشترک بین تمام بخش های کشور درباره مدیریت آب است تا مدیریت آب در جامعه به ویژه در بخش کشاورزی با رویکرد علمی متحول بشود.
یکی از ضرورت ها با توجه به وضعیت اقلیمی، اجرای سامانه های آبیاری نوین به عنوان راهکار اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بازدهی آب و کاهش مصرف به طور جدی در دستور کار قرار گرفته به طوری که با حمایت دولت در سال ۱۳۹۶ طرح های آبیاری نوین در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور اجرا شده است.
اراضی کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار یا معادل ۳/۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت های منابع آب طی سال های اخیر حدود ۲۹۰ هزارهکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می گیرد.
تعداد اشتغال ایجاد شده در بخش کشاورزی استان بیش از ۱۸۰ هزار نفر معادل ۱۲ درصد از اشتغال ایجاد شده در استان است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در همین ارتباط میزگردی با عنوان ‘چالش‌ها و راهکارهای بخش کشاورزی’ با حضور غلامرضا عشاقی مسوول دفتر آب و کارشناس ارشد سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، جهانگیر عابدی رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان، علی یوسفی مسوول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان، اسفندیار امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان و ابراهیم مرادیان بازرس صنف کشاورزان استان اصفهان برگزار کرد.

** تولید ۱٫۱ کیلوگرم محصولات زراعی به ازای هر مترمکعب آب در کشور
رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در ابتدای صحبت های خود گفت: آمارها نشان می دهد که در زمان حال به طوری تقریبی ۱٫۱ کیلوگرم به ازای هر مترمکعب آب محصولات باغی و زراعی در کشور تولید می شود.
جهانگیر کوپایی با بیان این که با توجه به جمعیت کشور در آینده نه چندان دور نیاز غذایی کشور ۱٫۶ تا ۱٫۸ کیلوگرم به ازای یک مترمکعب آب است، افزود: با توجه به منابع آب موجود در کشور در سال های ۱۳۷۶ تاکنون منابع آب تجدید پذیر کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به ۱۰۴ میلیارد مترمکعب رسیده است.
وی اظهارداشت : با توجه به منابع آبی موجود نمی توانیم به صورت کامل امنیت غذایی کشور را تامین کنیم بنابراین لزوم واردات موادغذایی به شدت احساس می شود.
این استاد دانشگاه معتقد است با میزان آب موجود در کشور باید خوراک محصولات که بیشترین بازده اقتصادی دارد و محصولات با آب بری کمتر و در عین حال از ارزش بالاتری نسبت به محصولات دیگر برخوردار است استفاده شود و باید بر روی نهاده های دیگر از جمله بذر اصلاح شده، مهندسی ژنتیک و مباحث زیست فناوری کار شود تا بتوان به میزان آب مورد نیاز(۱۳۰ میلیارد مترمکعب) برسیم.
وی ادامه داد : اگر در کشور آمایش سرزمین صورت می گرفت و سهم استان های مختلف در خصوص تولید موادغذایی به صورت مدون و علمی مشخص می شد بهتر می توانستیم در این حوزه عمل کنیم و در مناطق خشک و نیمه خشک کشور بسیاری از صنایع آب بر را مستقر نمی کردیم.
کارشناسان بر این عقیده اند که متاسفانه آمایش سرزمین و نیز نوع کشت از دهه های گذشته در کشور صورت نگرفته که این اقدام منجر شده تا فشارهای سیاسی تعیین کننده محل فعالیت های صنعتی باشد.

** هنوز کشت برنج در غیر از شمال کشور کشت می شود
رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به دستور ابلاغی از جانب دولت مبنی بر کاشت برنج تنها در استانهای شمالی اضافه کرد: در زمان حال شاهدیم که کشت برنج در شهرهای غیر شمالی متوقف نشد که علت آن ارزش بالای اقتصادی این محصول است، از این رو باید کشت جایگزین کشت برنج برای کشاورز در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به تخصیص آب از زمان های دور به بخش های مختلف مصرف کننده، ادامه داد : در چند سال اخیر تخصیص های آبی حتی تا سه برابر افزایش پیدا کرده و به مصرف کنندگان رسیده است که این موضوع یکی از معضلات و چالش های خشکسالی است.
این استاد دانشگاه معتقد است خشکسالی های چند دهه اخیر فقط ۲۰ درصد در بخش کشاورزی موثر بوده است و چالش اصلی به تخصیص اشتباه و بیش از حد آب به مصرف کنندگان آب مربوط می شود.
عابدی خشکسالی هواشناسی(کمبود باران)، خشکسالی هیدرولوژیک(کمبود آب رودخانه ها و پایین رفتن سطح آب زیرزمینی)، خشکسالی اقتصادی – اجتماعی(فقر و بیکاری و مهاجرت به حاشیه شهرها) را از جمله مراحل خشکسالی برشمرد و گفت: متاسفانه اصفهان با تمامی مراحل خشکسالی روبه رو است.

** تجدیدناپذیری آب خوان ها افت تولید در بخش کشاورزی را به همراه دارد
استاد دانشگاه و مسوول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان معتقد است بعد از انقلاب بیشترین نقشی که برای کشاورزی با توجه به شرایط کشور قائل بودیم تامین غذا و راهبرد اصلی رسیدن به خودکفایی بوده است.
وی گفت : به واسطه این که امنیت غذایی را توامان با امنیت آبی و انرژی و رابطه اقتصاد با محیط زیست در نظر نگرفتیم در عمل این سیاست نتوانست در بلند مدت جوابگو باشد.
مسوول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد : وضعیت آب خوان ها به شرایطی رسیده است که قابل تجدید نیستند و از طرفی هم بخش کشاورزی با افت تولید مواجه می شود که یکی از دلایل اصلی آن حرکت به سمت توسعه افقی کشاورزی به جای تاکید بر بهره وری بوده است و افزایش سطح اراضی کشاورزی را مدنظر قرار دادیم.
وی معتقد است در زمان حال که با کمبود منابع آبی، خشکسالی و کمبود آب در حوضه های آبریز کشور مواجه هستیم باز هم حاضر به تجدیدنظر در امنیت غذایی و تامین غذا نشدیم.
یوسفی با بیان این که گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد امسال در کل کشور حدود ۱۱ درصد کاهش بارش باران و بیش از ۴۰ درصد کاهش روان آب مواحه بوده ایم ، تصریح کرد: همچنین در حوضه آبریز فلات مرکزی (که زاینده رود هم در آن واقع شده است) حدود ۱۲ درصد کاهش بارش و حدود ۳۶ درصد کاهش روان آب داشتیم که براین اساس بخشی از کاهش ها به دلیل توسعه برداشت ها از بالادست بوده است.
وی معتقد است در عمل در برنامه های توسعه ای عدم انسجام سیاست گذاری گسترده ای در سطح کلان و استان را شاهد هستیم.

** بازتعریف امنیت غذایی مهمترین اصل است
مسوول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به این که در زمان حال مهمترین اصل باز تعریف امنیت غذایی است، بیان کرد: در سالیان گذشته تاکید ما بر تولید مواد خام کشاورزی بوده است که این مواد ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ما را تشکیل می دهد و این موضوع سبب شده که نگاه ضد کشاورزی شکل بگیرد و عنوان شود کشاورزی نقشی در تولید ناخالص داخلی ندارد که این تحلیل نادرستی است.
کارشناسان بر این عقیده اند که نقش کسب و کارهای مرتبط با کشاورزی، صنایع و خدمات مرتبط با کشاورزی بیش از ۳۰ درصد است و حتی در شرایط فعلی یک سوم اقتصاد کشور ما مرتبط با کشاورزی و کسب و کارهای مرتبط با آن است.

** عدم اجرای قوانین در بخش کشاورزی چالش ایجاد کرد
اسفندیار امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان در این میزگرد اجرا نکردن دقیق قانون از سوی نهادهای مربوط را به وجود آوردن شرایط فعلی بخش کشاورزی و آب دخیل دانست و بخش نامه های صادره را با روح و آیین نامه دولت همخوان ندانست.
وی با بیان این که نباید به دنبال راهکار برای چالش ها بگردیم چرا که نفس کار غلط است و احتیاج به بازنگری و بازتعریفی دارد، اضافه کرد : وقتی در حوضه زاینده رود که کل ظرفیت آب آوری از سمت وزارت نیرو ۳۸۴ میلیون مترمکعب در سال های پربارش است اما هزار و۹۷۶ میلیون مترمکعب غیر از چاه های واقع در حریم و چاه های داخل حوضه ها و چاه های غیرمجاز تخصیص دادند.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان معتقد است قوانین به درستی اجرا نمی شود که عدم اجرای آن سبب شده تا یک تالاب خشک نشده نداشته و به جز کارون رودخانه دایمی دیگر در کشور نداشته باشیم.
وی راه برون رفت از چالش های خشکسالی را بازگشت به قوانین و اجرای دقیق آن دانست و بیان کرد : باید شعار خودکفایی که خانمان برانداز است را هم حذف کنیم و دخالت در امور را از بین ببریم.
کارشناسان معتقدند دستکاری بشر در محیط زیست و بارگذاری بیش از حد در حوضه آبریز زاینده رود علت خشکسالی های اخیر و چالش در بخش کشاورزی باشد از این رو کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل خشکسالی و بحران کم آبی را این گونه مشخص کرده که اگر بیش از ۴۰ درصد از آب های تجدید پذیر را مصرف کنیم آن منطقه یا استان با بحران شدید کم آبی مواجه است که برخی بر این عقیده اند که اکنون از ۱۲۰ میلیارد آب تجدید پذیر در کل کشور حدود ۹۶ میلیارد مترمکعب را مصرف کردیم.

**تغییر الگوی کشت امری اجتناب ناپذیر است
بازرس صنف کشاورزان استان اصفهان قانون گریزی را نتیجه امروز زاینده رود دانست و اظهارداشت: دانشمندان بر این عقیده هستند که تغییر اقلیم (گازهای گلخانه ای و انتقال بین حوضه ای آب) سبب کاهش بارش ها می شود.
ابراهیم مرادیان تغییر الگوی کشت را نیازمند زیر ساخت و برنامه مدون و برنامه ریزی شده دانست و گفت: تمامی مباحث کارشناسی باید به این سمت حرکت کند چرا که تغییر الگوی کشت امری اجتناب ناپذیر است.
غلامرضا عشاقی کارشناس ارشد بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به تعدد قانون در بخش کشاورزی و عدم اجرای قوانین این بخش گفت: باید نگاه ما روبه جلو باشد، هر فعالیت در بخش کشاورزی نیازمند آب است اما متولی آب بخش کشاورزی نیست.
وی با اشاره به خلاهای موجود در بخش کشاورزی بیان کرد : نبود تعامل سازنده بین بخش اجرا و تحقیقات از جمله این خلاهاست که متاسفانه در دهه های گذشته بخش تحقیقات رسالت خود را در این زمینه انجام نداده است.
این کارشناس کشاورزی صحبت های برخی از افراد مبنی بر استفاده ۹۰ درصدی آب توسط بخش کشاروزی را نادرست دانست و گفت: در زمان حال آبی وجود ندارد که این میزان در بخش کشاورزی مصرف شود پس این صحبت نادرستی است.
کارشناسان معتقدند که پدیده های علمی موجود، مذاکره با ذینفعان بالادست و پایین دست رودخانه و رسیدن به راه حل های مشترک را از راهکارهای چالشهای بخش کشاورزی دانست.
به نظر می رسد کشت های گلخانه ای ثمره بیشتری نسبت به دیگر کشت ها دارد اما این محصولات نمی توانند به راحتی به بازار ورود کنند و صادرات آن ها نیازمند فرآیندهای مختلف است.

** باید در زمینه کشت های گلخانه ای اقدامات جدی صورت گیرد
رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان دولت را تسهیل کننده در بازار هدف ذکر و بیان کرد: کشت های گلخانه ای با تولید موفق در زنجیره های بعدی دچار مشکل شدند از این رو در زمینه انبارداری، فروش، بازاریابی در داخل و خارج باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد.
این استاد دانشگاه معتقد است اگر بخشی از گلخانه های استان اصفهان را به تولید گیاهان زینتی(گل رز) اختصاص داده و بستر مناسب برای رساندن این محصولات به دست مصرف کنندگان را فراهم کنیم می توان در این راستا موفق بود که در عمل این اقدام نیازمند حمایت از سوی دولت است.
یکی از اهداف دولت توسعه آبیاری نوین است که هزینه بسیاری در این زمینه صرف شده است اما در این زمینه مورد غفلت واقع شده است، طبق بررسی ها در اصفهان نشان داده که کشت با آبیاری نوین حدود ۴۵ درصد ذخیره آب را به دنبال داشته است که دولت باید تمهیداتی اندیشیده تا این میزان آب ذخیره شده حفظ شود.
عابدی اضافه کرد : ما در بخش کشاورزی با توجه به ظرفیتها و آب کشور نمی توانیم صرفا در تمام محصولات استراتژیک خودکفا شویم ولی می توانیم حداقل هایی را از لحاظ امنیت غذایی در کشور داشته باشیم.
به تاکید کارشناسان امر باید متناسب با نیاز و شرایط هر منطقه و تلفیق دانش بومی و اهداف منطقه ای کشور طرح های بخش کشاورزی اجرا شود تا در آینده آن منطقه دچار مشکل نشود که این اقدام باید توسط مرکز تحقیقات و دانشگاه ها صورت بگیرد.
یوسفی مسوول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد : گزارش های وزارت جهاد کشاورزی حاکی از این است که ۷۵ درصد بودجه تحقیق و توسعه در ایران به این وزارتخانه اختصاص دارد که فقط ۱۵ درصد این بودجه به دانشگاه ها اختصاص پیدا می کند.
این استاد دانشگاه معتقد است باید به دنبال توسعه مدل های کسب و کار کشاورزی باشیم همچنین به جای توسعه گلخانه ها و کشاورزی باید مزیت رقابتی و خلق ارزش ها را بشناسیم.

** ۳۷۰ حوضه آبی کشور دچار بحران است
امینی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان می گویند طی سال های اخیر تمامی حوضه های آبی کشور دچار مشکل شده اند و از حدود ۶۰۰ حوضه آبی کشور همه دچار مشکل بوده و حدود ۳۷۰ حوضه آبی کشور بحرانی است.
امینی اظهارداشت: در زمان حال کمتر از ۲۰ درصد آب در اختیار بخش کشاورزی، در حوضه زاینده رود است یعنی ۷۵ درصد آبی که در اختیار داشتیم را اکنون نداریم.
وی با استناد به تابلوی منابع مصرف حوضه زاینده رود در جلسه شورای هماهنگی زاینده رود بیان کرد: کل آورد طبیعی رودخانه ۷۴۵ میلیون مترمکعب در بلند مدت است، در حالی که ۴۷ هزار هکتار سطح تالاب گاوخونی بوده و اگر دو سوم آن هرسال آب داشته باشد با میزان تبخیر آب سه متر حدود ۹۳۰ میلیون مترمکعب آب تنها تبخیر تالاب است.
فقدان آب در سال های اخیر موجب اعتراض شدید اهالی به ویژه کشاورزان شرق اصفهان شده است که همچنان این اعتراض ها ادامه دارد.
امینی معتقد است در زمان های دور بیش از ۲٫۵ میلیارد مترمکعب آب در حوضه آبریز زاینده رود برای تمامی مصارف استفاده می شد که ساختار طبیعت و مهندسی بی سوادها باعث شده بود این آب به صورت چرخشی در جریان باشد و دیگر مشکلی در کم آبی نداشته باشیم.
به گفته وی در کشورهای دیگر کارهای عمومی به تعاونی ها، اتحادیه ها و صنوف و نیز کارهای سرمایه گذاری به دست سرمایه گذار واگذار شده که باید در ایران هم به همین صورت باشد همچنین مشکلات در بخش های مختلف نیازمند جراحی است.
مسوول دفتر آب سازمان جهاد کشاورزی اصفهان بیان کرد: اراضی کشاورزی این استان حدود ۵۶۳ هزار هکتار یا معادل ۳/۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت های منابع آب طی سال های اخیر حدود ۲۹۰ هزارهکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می گیرد.
عشاقی ادامه داد: از ۵۶۳ هزار هکتار اراضی با قابلیت کشاورزی در سال زراعی ۹۷- ۹۶ حدود ۲۰ هزار هکتار به کشت محصولات زراعی که ۱۹۰ هزار هکتار مربوط به زراعت کشت های آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به کشت های دیم است، اختصاص دارد.
وی میزان تولید انواع محصولات زراعی از این سطوح در سال زراعی جاری با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت را حدود سه میلیون و ۲۵۰ هزار تن برآورد کرد.
این کارشناس بخش کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به رتبه تولیدات بخش زراعت تصریح کرد: رتبه نخست کشوری در تولید تعداد ریز غده سیب زمینی (مینی تیوبر)، رتبه دوم در تولید گلرنگ، رتبه سوم در تولید سیب زمینی، رتبه چهارم در تولید خربزه، رتبه کشوری در تولید پیاز، رتبه ششم در تولید ذرت علوفه ای و رتبه هفتم در تولید یونجه را استان اصفهان به خود اختصاص داده است.
عشاقی ادامه داد: حجم آب قابل تأمین برای کشاورزی در سال های طبیعی معادل ۶۵۲۵ میلیون متر مکعب در استان بوده است (حدود پنج هزار و ۹۲ میلیون متر مکعب ازمنابع زیر زمینی و یکهزار و ۴۳۳ میلیون متر مکعب از منابع سطحی) که این میزان در سال زراعی ۹۷- ۹۶ به حدود سه هزار و ۸۳۲ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
وی با اشاره به میزان تولیدات در محصولات باغبانی گفت: استان اصفهان باحدود ۷۵ هزار و ۵۷۴ هکتار سطح کشت محصولات باغی آبی و دیم درسال گذشته معادل ۱۳ درصد از اراضی مورد بهره برداری به محصولات باغی اختصاص یافته است که میزان تولید محصولات باغی حدود۴۷۴ هزا رو ۵۲۵ تن می باشد.
مسوول دفتر آب سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به محصولات گلخانه ای یادآور شد: از مهمترین مزایای کشت های گلخانه ای را می توان تولید خارج از فصل یا مکان طبیعی با افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش راندمان مصرف آب، امکان تولید محصول سالم و اشتغال زایی بالا در واحد سطح اشاره کرد.
عشاقی سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای را شامل سبزی و صیفی و گل و گیاه زینتی استان برابر یکهزار و ۶۳۸ هکتار و میزان تولید سالانه سبزی و صیفی گلخانه ای استان را بالغ بر۲۴۴ هزار و ۶۴۸ تن دانست که رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: تعداد اشتغال ایجاد شده در بخش کشاورزی استان بیش از ۱۸۰ هزار نفر معادل ۱۲ درصد از اشتغال ایجاد شده در استان است.
این کارشناس کشاورزی اظهارداشت : فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی یکی از فعالیت های موثر در بخش کشاورزی است و حمایت از ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات تولیدی با توجه به فساد پذیری بالای برخی از آنها، فصلی بودن تولید و غیر قابل مصرف بودن اکثر محصولات بدون فرآوری، از اولویت های مدیریت صنایع کشاورزی سازمان است زیرا علاوه بر کاهش ضایعات، با جذب مواد خام کشاورزی و انجام فرآوری می توان محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تولید کرد و همچنین زمینه اشتغال بیشتری را نیز فراهم ساخت.
وی اضافه کرد: در این راستا تاکنون نسبت به صدور۸۳۰ فقره جواز تاسیس در زمینه احداث واحد های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با پیش بینی اشتغال ۱۶ هزار و ۶۷۳ نفر اقدام شده است.
وی با اشاره به عملکرد تجهیز و نوسازی ماشین ها و ادوات کشاورزی و افزایش شاخص های مکانیزاسیون در دولت تدبیر و امید ازابتدای سال ۹۲ تا مردادماه سال جاری بیان کرد: در این بازه زمانی تاکنون تعداد یکهزار و ۳۴۱ دستگاه تراکتور، ۴۶ دستگاه کمباین و ۲ هزار و ۹۵۴ دستگاه ادوات کشاورزی با استفاده از تسهیلات مکانیزاسیون وارد بخش کشاورزی شده است که باعث افزایش شاخص درجه مکانیزاسیون به میزان ۹٫۲۸ درصد و شاخص ضریب مکانیزاسیون به میزان ۰٫۳۸ اسب بخار شده است.
کارشناسان و مسوولان در این میزگرد ترسیم الگوی هر کشور متناسب با نیاز آن، اجرای قوانین، بستر سازی و ایجاد زیر ساخت های لازم، جمع آوری سیلابها و استفاده برای بخش های مختلف و عمل به رسالت های دانشگاه از ضروریات این بخش دانستند.
اجرای راه حل های شناخته شده، نصب بیلبوردهایی به منظور آگاهی بخشی به شهروندان در خصوص وضعیت آب و خشکسالی، اجرای قانون و بکارگیری ظرفیت های مردم برای حل مشکلات، واگذاری امور دولتی به بخش خصوصی و مردم، پرداخت هزینه اجرای قوانین مصوب شده، ورود سرمایه گذار به بخش گلخانه ها از مجاری صحیح باید صورت بگیرد.
به نظر می رسد اگر تاکنون هر بخش رسالت خود را انجام می داد خشکسالی سال های اخیر گریبان کشاورزی و زاینده رود را در اصفهان نمی گرفت.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *