اهم اخبار

رفع ممنوعیت صادرات راهکار تعادل قیمت سیب زمینی در بازار/تولید سیب زمینی به ۵ میلیون تن می‌رسد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن ملی سیب زمینی رفع ممنوعیت صادرات را تنها راهکار تعادل قیمت محصول در بازار اعلام کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز؛ رحیم نیازی رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران درباره آخرین وضعیت بازار سیب زمینی اظهار کرد: با توجه به افزایش سرسام آور هزینه های تولید اعم از نهاده ها، ماشین آلات، سم، کود و… قیمت کنونی سیب زمینی جوابگوی هزینه کشاورزان نیست.
وی افزود: امسال همانند سنوات گذشته سیب زمینی کاران در فروش سیب زمینی با زیان روبرو هستند، اما هم اکنون نمی توان برآورد قطعی درباره میزان زیان داشت.
نیازی ادامه داد: اگرچه اختلاف قیمت سیب زمینی از مزرعه تا خرده فروشی بسیار چشمگیر است، اما سودی عاید کشاورزان نمی شود.
این مقام مسئول رفع ممنوعیت صادرات را راهکارتعادل قیمت سیب زمینی دانست و افزود: این درحالی است که اگر مسئولان وزارت صمت هرچه سریع تر اقدام به رفع ممنوعیت صادرات نکنند، بی شک در سال زراعی آینده با کاهش سطح زیر کشت روبرو خواهیم بود.

وی سطح زیر کشت سیب زمینی را ۱۵۰ تا ۱۵۵ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: براساس آمار سطح زیر کشت سیب زمینی پیش بینی می شود که تولید در سال جاری به ۴.۵ تا ۵ میلیون تن برسد که حداقل ۷۰۰ تن از این میزان باید به بازارهای هدف صادر شود.

نیازی در پایان با انتقاد از نرخ خرید تضمینی سیب زمینی برای سال زراعی ۹۷_۹۸ تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید، نرخ اعلامی خرید تضمینی برای سال زراعی جدید بی حرمتی به کشاورزان است چرا که هیچ تناسبی با هزینه های تولید ندارد.
آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *