اهم اخبار

ریشه گرانی مواد غذایی در بازار/ بی‌مدیریتی‌هایی که آب و نان مردم را هدف می‌گیرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

اگر می‌دانیم که ۷۰ درصد قیمت محصولات پروتئینی متاثر از قیمت نهاده‌هایی است که امکان تولید آنها در داخل است، پس چرا وابسته به واردات آنها هستیم تا فشار گرانی‌ها بر دوش مردم سنگینی کند.

به گزارش اگروفودنیوز، طی روزهای گذشته قیمت محصولات پروتئینی، لبنیات و دیگر محصولات غذایی تا ۷۰ درصد هم رشد کرده  که اگر از مسئله دلار و جو روانی بازار بگذریم نقش تامین نهاده‌های ارزان قیمت برای تولید کنندگان را نباید نادیده بگیریم.

نهاده‌هایی که وارد کشور می‌شود عمدتا وارداتی است و البته تولید داخل هم به دلایل مشکلات کشاورزی با قیمت بالاتری توسط کشاورزان تولید می‌شود ودر کنار برخی مشکلات زنجیره تولید، باعث بالا رفتن قیمت نهایی تولید و نهایتا فشار بردوش مردم می‌شود.

به گزارش بلومبرگ در بازارهای جهانی قیمت ذرت ۲.۲۵ دلار در هر بوشل افزایش یافت. هر بوشل معادل ۲۵.۴ کیلوگرم است،‌ به دلیل وارداتی بودن این محصول معمولا قیمت داخل هم متاثر از قیمت بازارهای جهانی است.

ذرت یکی از مهم‌ترین نهاده‌های دامی است که در پرورش دام و استحصال محصولات پروتئینی استفاده می‌شود.

ایران در تولید این محصول خودکفا نیست و ششمین کشور واردکننده این محصول در جهان محسوب می‌شود. ۷۰ درصد قیمت تمام‌شده محصولات دامی و پروتئینی مربوط به قیمت نهاده‌های دامی است.

بر اساس آمار فائو ایران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۹.۵ میلیون تن ذرت وارد کرده و از این نظر در جایگاه ششم جهان قرار گرفته است. کل واردات اتحادیه اروپا ۱۵.۶ میلیون تن بوده است.

با اینکه ذرت یک محصول مهم استراتژیک است اما کشور ایران در تولید این محصول ضعیف است و با تولید ۸۹۶ هزار تن ذرت در سال در رتبه ۶۲ دنیا قرار دارد.

از کشورهای خاورمیانه مصر و ترکیه تولید بالایی دارند و مصر در رتبه ۱۴ و ترکیه در رتبه ۲۱ جهان قرار دارند.

نیاز کشور به ذرت دانه‌ای سالیانه ۶ میلیون تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برآورد می شود اما میانگین تولید سالیانه ذرت دانه‌ای حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن است.

فائو، سازمان خواروبار جهانی، از تولید ذرت کشورهای جهان و جایگاه ایران را از نظر تولید بین این کشورها گزارش داده است:

در گزارش «ایندکس موندی» هم وضعیت تولید ذرت جهان به این شرح آمده است:

این گراف نشان می‌دهد که وضعیت تولید ذرت در ایران از سال ۲۰۰۷ تاکنون کاهشی بوده است.

همچنین در جدول بعدی تولید سال‌های مختلف و نوسانات آن نشان داده شده است.

 

 

حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در این باره گفت: «قیمت نهاده‌ها در داخل کشور متأثر از قیمت‌های جهانی است.»

طی چند ماه گذشته قیمت مرغ در کشور بیش از ۳۰۰۰ تومان در هر کیلو افزایش یافت. بسیاری از تولیدکنندگان افزایش قیمت نهاده‌های دامی را عامل بالا رفتن قیمت می‌دانند.

یکی از راه‌های پایین آوردن قیمت تمام‌شده تولید، تأمین نهاده‌های دامی در زمان مناسب و قیمت مناسب است. از آنجایی که بیش از ۳۰ درصد ذرت موردنیاز دام‌ها وارداتی است، هزینه حمل کشتی‌ها و در برخی مواقع هزینه دموراژ ، بالا رفتن قیمت ارز و از همه‌ مهم‌تر وجود انحصار در واردات نهاده‌های دامی باعث می‌شود این‌گونه نهاده‌ها با قیمت بسیار بالاتر به کشور برسد، بنابراین قیمت‌ تمام‌شده محصولات دامی افزایش می‌یابد.

ذرت از نظر گیاه‌شناسی از تیره «گرامینه» یعنی هم گروه با گندم و جو است. مفهوم آن این است که این محصول در شرایطی که گندم و جو تولید می‌شود، می‌تواند رشد و پرورش یابد.

جای سئوال است که چرا با این تنوع آب و هوایی و شرایط مناسب میکروکلیمایی که تقریبا این گیاه از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب امکان رشد دارد، ما جایگاه ششم واردات  و جایگاه  ۶۲ تولید را داریم، این در حالی است که همواره افزایش‌های شدید قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و  گوشت را در کشور شاهد هستیم که بخش اعظم آنها به خاطر قیمت نهاده‌ها است.

همت دولت برای نیل به خودکفایی به ویژه در محصولات اساسی مانند ذرت می‌تواند راهگشای تولید کم‌هزینه محصولات دامی و پروتئینی شود، در این صورت قیمت بازار نیز کاهش خواهد یافت.

در روش کنونی هر چه قیمت تمام‌شده بالا برود،  تولید کنندگان قیمت را در بازار افزایش می‌دهند که در این حالت تنها بار این مشکلات را مردم بر دوش می‌کشند. راه صحیح آن است که با پایین آوردن قیمت تمام‌شده، یعنی با اعمال مدیریت درست بار از دوش مردم برداشته شود. 

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *