اهم اخبار

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار:هندوانه ایرانی هیچ مشکلی ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی که خبرهایی مبنی بر برگشت خوردن هندوانه‌های ایرانی از عمان منتشر شده بود و سازمان حفظ نباتات اعلام کرد که این محصول باقی مانده سموم ندارد و برگشت نخورده است، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار نیز تصریح کرد که هندوانه ایرانی هیچ مشکلی ندارد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش اخباری مبنی بر برگشت خوردن یک محموله هندوانه صادراتی به عمان منتشر شده بود که محمد علی باغستانی میبدی – رئیس سازمان حفظ نباتات – اعلام کرد که هندوانه‌های صادراتی به این کشور هیچ مشکلی از نظر باقی مانده سموم نداشته‌اند و گزارشی از بازگشت محموله صادراتی هندوانه به عمان از بنادر جنوبی کشور دریافت نشده است.

وی افزود: چنانچه هر صادرکننده‌ای پیش از صادرات اقدام به اخذ مجوز بهداشتی لازم از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حفظ نباتات کند، قطعا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. زیرا برخی از کشورها برای ورود محصولات کشاورزی به کشورشان درخواست گواهی بهداشت محصول را می‌کنند که با رجوع به سازمان غذا و دارو این گواهی‌ها اخذ و بدون هیچ مشکلی صادرات انجام می‌شود.

پس از این اظهارت نیز حسین مهاجران – رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار – در این باره به ایسنا، گفت: هندوانه ایرانی سال‌ها و بلکه دهه‌هاست که با همین سبک و سیاق تولید، مصر و به کشورهای مختلف صادر می‌شود و هیچ مشکلی از نظر باقی مانده سموم و کیفیت ندارد، بنابراین به نظر می‌رسد همان گونه که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات اعلام کرد این محصول برگشت نخورده باشد.

وی افزود: ممکن است از نظر شکل ظاهری بیرون و داخل محصول تفاوتی نسبت به دیگر انواع هندوانه وجود داشته باشد اما این مساله ارتباطی به شایعات مطرح شده ندارد، چرا که تنها دلیل آن نوع بذر و شیوه‌ی تولید آن است.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار ادامه داد:هم اکنون تولید و بازار هندوانه وضعیت مناسبی دارد و هر کیلوگرم از این محصول بسته به کیفیت ۳۰۰ تا حدود ۶۰۰ تومان در مراکز عمده فروشی عرضه می‌شود که در پایین ترین قیمت نیز تولید کنندگان متضرر نمی‌شوند.

به گزارش ایسنا، با توجه به این که تنها در فروردین ماه امسال بیش از ۸۵ هزار تن هندوانه به ارزشی بالغ بر ۱۶ میلیون دلار به ۲۳ کشور مختلف از جمله برخی کشورهای اروپایی مانند انگلستان، آلمان، اتریش، سوئد و غیره صادر شده است به نظر نمی‌رسد که هندوانه ایرانی با مشکلات بهداشتی و قرنطینه‌ای از جمله بالا بودن باقی‌ مانده سموم مواجه باشد و باید دید گزارش رسمی در آینده از برگشت خوردن یک محموله هندوانه ایرانی از عمان منتشر می‌شود یا آنکه اخبار منتشر شده گذشته شایعه‌ای بیش نبوده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *