رضا نورانی در رابطه با ناخوشایند بودن اعتصاب کامیون داران عنوان کرد: در شرایطی که وسایل حمل و نقل به آسانی در اختیار نباشد قیمت حمل بار و محصولات کشاورزی هم افزایش پیدا می کند و باعث بالا رفتن قیمت اقلام خواهد شد.

رضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با نگاهی به وضعیت تولید میوه جات در کشور گفت: به علت باران های بهاری و سرمای شدیدی که در استان های زنجان، قزوین، البرز، تهران، آذربایجان، خراسان و اصفهان رخ داد، باعث شد به بارهای نوبرانه بهاره صدمه بزند. همچنین این شرایط آب و هوایی تولید  سیب درختی استان آذربایجان و تهران(دماوند) را شدیدا تحت تاثیر قرار داد.

او با پیش بینی اینکه صادرات سیب درختی در این استان ها کم می شود افزود: در تولید سایر میوه جات و محصولات وضعیت بهتری داریم  با این حال در ۶ ماهه دوم کمبود سیب درختی نداریم اما ۱ میلیون تن نسبت به سال گذشته کاهش تولید خواهیم داشت بطوریکه تولید ما از ۴ میلیون تن به ۳ میلیون تن خواهد رسید.

میوه جات

گیلاس نوبرانه هر کیلو ۴۰ هزار تومان

نورانی با بیان اینکه خوشبختانه در رابطه با تولید و عرضه انار وضعیت خوبی خواهیم داشت گفت: به دلیل همان سرما زدگی در دسته بندی میوه های هسته دار خسارت دیدیم و طبیعتا به علت کمبود عرضه قیمت افزایش پیدا می کند و محصولاتی از قبیل نوبرانه گیلاس در بازار عمده فروشی که در سال گذشته هر کیلو ۲۰ هزار تومن بود، امسال به مبلغ ۴۰ هزار تومان رسید. همچنین به دلیل سرما زدگی در رفسنجان استان کرمان، میزان پسته کمتری تولید خواهیم داشت.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی دلایل گرانی میوه جات را به شرح ذیل اعلام کرد:

  • به علت موضوع سرمازدگی که مطرح شد تولید میوه های هسته دار کمتر و به تبع آن عرضه این میوه ها کمتر و در نتیجه افزایش قیمت را به همراه دارد.
  • اختلالات در حمل و نقل کامیون ها (اعتصابات کامیون داران) باعث سخت شدن دسترسی کشاورز به وسایل حمل و نقل شده است و نمی تواند محصولش را به بازار عمده فروشی برساند پس افزایش قیمت مصنوعی رو به همراه خواهد داشت.
  •  در شرایطی که وسایل حمل و نقل به آسانی در اختیار نباشد قیمت حمل بار و محصولات کشاورزی هم افزایش پیدا می کند و باعث تغییر قیمت اقلام خواهد شد. که این امر باعث از بین رفتن محصولات جالیزی چون هندوانه و خربزه خواهد شد که نمی توان آنها را در سردخانه برای جلوگیری از فساد قرار داد.

نورانی در پایان گفت: امیدواریم مسولین با نظارت بیشتر برای اوضاع فعلی چاره جویی کنند زیرا با پیش رفتن این وضعیت، کشاورز صدمات زیادی خواهد دید که به ضرر مردم هم تمام خواهد شد.