اهم اخبار

رییس انجمن روغن نباتی:کمبود روغن خوراکی نداریم/ گران‌فروشی ۲۰ هزار تومانی بطری!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با وجود آنکه برخی از شرکت‌های پخش، از کمبود عرضه روغن در روزهای آینده خبر می‌دهند، این موضوع از سوی رییس انجمن صنایع روغن رد شد و تنها مشکل این صنعت با وجود دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، گرانی مواد اولیه برای بسته‌بندی اعلام شد.

به گزارش ایسنا، در ماه‌های اخیر عرضه مواد خوراکی با کاهش و افزایش قیمت روبرو شد که مسئولان امر دلیل این موضوع را افزایش قیمت مواد بسته‌بندی و کاهش توزیع این مواد عنوان کردند. یکی از این محصولات که با افزایش قیمت چندباره انجام شد محصولات تولیدی کارخانه‌های روغن نباتی و روغن مایع بود.

با کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه قوطی‌های پلاستیکی برخی تصمیمات دولتی برآن بود تا مواد اولیه تولیدات پلاستیکی که توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود در وهله اول در بازار داخلی عرضه شود و با رفع نیاز بازار داخلی مابقی محصولات به بازار صادراتی اختصاص یابد.

فروشندگان سطح شهر در ماه‌های اخیر بارها اعلام کردند که توزیع روغن با کمبود مواجه شده و با این کمبود عرضه قیمت روغن رشد داشته است. در روزهای گذشته برخی از گفته‌ها حکایت از آن داشت که قرار بر آن است تا میزان عرضه روغن برای بار دیگر کاهش یابد و این گفته به دلیل آن بود که برخی از شرکت‌های پخش به واحدهای فروش سطح شهر اعلام کرده بودند اگر روغن به روز و به صورت نقدی خریداری نکنید در روزهای آینده روغنی برای خرید وجود نخواهد داشت.

سعید درخشانی – رییس اتحادیه سوپرمارکت‌داران – به ایسنا گفت: عرضه محصولات روغن در سطح شهر مناسب است و هر زمان که نیاز به روغن داشته‌اند شرکت‌ها محصولات روغن را در اختیار آنها گذاشته است.

همچنین بیرشک – رییس انجمن صنایع روغن – در واکنش به این سوال که برخی از حواشی گویای آن است که شرکت‌های تولیدی از حجم تولید روغن کاسته است و محصولات خود را به بازار عرضه نمی‌کنند، اظهار کرد: از عرضه محصولات کارخانجات تولیدی روغن جلوگیری نشده و مشکلی در توزیع روغن وجود ندارد و تمامی شرکت‌ها در حال تولید هستند و در صورت نیاز محصول به واحدهای سطح شهر توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: البته در مسیر تولید و عرضه در برخی موارد نیاز به تدبیر دولت برای جلوگیری از برخی اتفاقات احساس می‌شود.

بیرشک در پاسخ به این سوال که چرا با وجود آنکه شرکت‌های تولیدی روغن ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند، اما هرازچند گاهی اخباری مبنی بر افزایش قیمت روغن منتشر می‌شود؟ گفت: نباید به تولید به صورت قسمتی و بخشی نگاه شود، زیرا فرآیند تولید و عرضه دارای قسمت‌های مختلفی است که صنایع دیگر در آن تاثیرگذار است. از این موارد می‌توان صنعت بسته‌بندی اشاره کرد و یکی از بزرگترین معضلات تولید در چهار ماه گذشته موضوع بسته‌بندی روغن به صورت حلب و پلاستیک بوده است.

رییس انجمن صنایع روغن تاکید کرد: در سه تا چهار ماه گذشته قیمت مواد اولیه بسته‌بندی توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد رشد داشته و این در حالی است که قیمت این محصولات در بورس حدود کیلویی ۷۰۰۰ تومان تعیین شده، اما شرکت‌ها آن را به بیش از کیلویی ۲۷ هزار تومان آن هم با شرایط سخت خریداری می‌کنند.

وی یادآور شد: این موارد در حالی مطرح می‌شود که در ماه گذشته قرار بر آن شد محصولات تولید پتروشیمی‌ها در زمینه‌ مواد اولیه بسته‌بندی به صورت اختصاصی در اختیار کارخانجات تولید روغن قرار گیرد، اما تا به امروز این اتفاق رخ نداده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *