اهم اخبار

رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: حجم صادرات در شأن کشور نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در حال حاضر میزان و حجم صادرات آنگونه که باید شایسته نیست و ارقام و اعداد در حوزه صادرات در شأن کشور نیست لذا شاهد بیان چالش‌های مختلفی از سوی صادرکنندگان هستیم.

به گزارش ایسنا، مجتبی خسروتاج – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت – در نشستی خبری که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد، با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد حجم بالایی از صادرات به کشورهای همسایه هستیم، اظهار کرد: همچنان در بحث فرهنگ صادراتی دچار مشکلاتی هستیم و باید صادرات در دستگاه‌های مختلف در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: روز ملی صادرات نیز به همین دلیل یکبار در سال مدنظر قرار می گیرد تا فرهنگ صادراتی را در داخل ایجاد کنیم.

خسروتاج اظهار کرد: باید به منظور جهش و تحول در حوزه صادرات، فرهنگ صادراتی را مدنظر قرار دهیم و دولت نیز به همین منظور روز ملی صادرات را در نظر گرفته است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه یکی از اتفاقات مثبت در حوزه صادرات مذارکره با بنگاه های مختلف است، خاطرنشان کرد: در مذاکره با بنگاه های تجاری شاهد بیان گله های متفاوت و عنوان چالش های مختلف هستیم که اگر قصد داریم این مشکل را برطرف کنیم باید مسائل مختلفی را لحاظ کنیم.

خسروتاج با بیان اینکه در مراسم پیش رو صادکنندگان نمونه سال ۹۴ انتخاب می شوند، عنوان کرد: انتخاب صادر کننده نمونه بر اساس مصوبه دولت انجام می شود و شامل کارگروهی از بخش دولتی و خصوصی است که بر اساس ضوابط صورت می پذیرد و برای شرکت در این رقابت داشتن حداقل کف رقابتی لازم است.

وی با اشاره به اینکه شاخص های مختلفی برای انتخاب صادرکنندگان نمونه در نظرگرفته شده است، اعلام کرد: مهمترین شاخص کمیت صادرات است (درآمدهای ارزی حاصل از صادرات) و پس از آن شاخص حفظ و ماندگاری در یک بازار در نظر گرفته شده تا بدانیم بقا در یک بازار مقطعی نبوده و چه اقداماتی توسط بنگاه ها انجام شده است وشاخص سوم مهارت های فنی و عملکرد شرکت ها در این بخش است.

به گفته رییس سازمان توسعه تجارت ایران، ۴۷۸ شرکت در مراسم سال جاری شرکت کرده اند، گفت: به ترتیب تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس بیشترین میزان شرکت کننده را داشته اند و متاسفانه چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویر احمد در سال جاری شرکت کننده را نداشته اند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *