اهم اخبار

رییس سازمان چای خبر داد: افزایش ۲۳۰ درصدی درآمد چایکاران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان چای از پرداخت ۶۶ درصدی مطالبات چایکاران خبر داد و گفت درآمد آنها در سال گذشته نسبت به ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم ۲۳۰ درصد افزایش یافته و از هکتاری ۲.۵ میلیون تومان به ۱۱.۵ میلیون تومان رسیده است.

محمدولی روزبهان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بالغ بر ۸۲ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران به ارزشی بیش از ۱۶۴ میلیارد تومان خریداری شده که تاکنون با پرداخت بیش از ۲۱ میلیارد تومانی اخیر، ۱۰۷ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران معادل ۶۶ درصد را پرداخت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه میزان تولید برگ سبز چای و چای خشک در سال جاری به اندازه سال گذشته خواهد بود، افزود: درآمد چایکاران طی سال‌های گذشته نسبت به قبل از افزایش چشمگیری و قابل ملاحظه ای داشته است. به گونه ای که در سال ۹۱ درآمد حاصل از تولید و برداشت چای ۴۵ میلیارد تومان بود که این مبلغ در ازای هر هکتار باغ چای به حدود ۲.۵ میلیون تومان می‌رسید و در سال پایانی دولت گذشته این درآمد به ۷۰ میلیارد تومان رسید حال آنکه درآمد چایکاران سال گذشته با رشد ۲۳۰ درصدی به ۲۳۴ میلیارد تومان رسید.

رییس سازمان با بیان اینکه ۸۵۰ درصد سرمایه‌گذاری در صنعت چای طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ افزایش یافته است،   ادامه داد: برگ سبز چای تولید شده در سال جاری از نظر کیفی وضعیت خوبی داشته به گونه ای که ۵۵ درصد آن درجه ۲ و ۴۵ درصد درجه یک بوده است. از نظر پرداخت مطالبات نیز وضعیت نسبتا مناسبی وجود دارد چرا که بالغ بر ۵۰ درصد بهای برگ سبز چای به چین بهاره این محصول برمی‌گردد که در اردیبهشت ماه رخ می دهد. در این راستا با حمایت دولت و همکاری و مشارکت کارخانه‌های فرآوری چای، می‌توان گفت که اکثر کشاورزان مطالباتشان را تا تیرماه دریافت کرده‌اند و در ادامه نیز با تامین اعتبار آن مابقی این مطالبات به زودی پرداخت می‌شود.

روزبهان همچنین در خصوص وضعیت تسهیلات و مکانیزاسیون در صنعت چای اظهار کرد: در سال گذشته بالغ بر ۳۱ میلیارد تومان تسهیلات به چایکاران پرداخت شد که ۵۰ درصد بیش از سال قبل از آن بود و این میزان پرداخت تاکنون سابقه نداشته است. در سال جاری نیز تسهیلات مورد نیاز چایکاران و کارخانه‌های فرآوری از پاییز آغاز می‌شود که درصددیم میزان و چگونگی پرداخت آن را نسبت به سال گذشته بهبود دهیم. در حالی که در سال ۹۲ هیچ تسهیلاتی به چایکاران پرداخت نشده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *