اهم اخبار

سالانه ۸۰ میلیارد دلار غذا در ایران تولید می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۸۵ درصد نیاز غذایی کشور در داخل تامین می شود، اعلام کرد: در ایران سالانه ۸۰ میلیارد دلار غذا تولید می‌شود که ۷۵ میلیارد دلار آن به مصرف داخلی می رسد.

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی،‌در گردهمایی مشترک مسئولان حوزه‌های نمایندگی ولی فقیه و روسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها و سازمان های تابعه افزود: در حوزه کشاورزی حدود ۱۵ درصد نیاز بخش کشاورزی و غذا متکی به واردات است که عمده کالاهای مورد نیاز ما خوراک دام و طیور شامل کنجاله و سویا است که عمدتا از قاره آمریکا تامین می شود.

وی با بیان اینکه بواسطه تحریم ها و نیاز بخش دام و طیور به تامین نهاده ها از کشورهای غربی اواخر سال گذشته مشکلاتی در تامین خوراک دام و طیور به وجود آمد، گفت: با استفاده بهینه از ظرفیت‌های خدادادی سرزمین، ایجاد اصلاحاتی در الگوی کشت و توجه بیشتر به تولید و تغییر و اصلاح الگوی خوراک دام و طیور ازکنجاله سویا به کنجاله کلزا می توان به سطح قابل اتکایی از تولید نهاده ها در داخل برسیم.

حجتی افزود: دشمن با تمام توان خود تلاش می کند با فشار و تحریم در حوزه غذا بر سر راه ایران سنگ اندازی کند و سوار بر مشکلات مردم موج سواری کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ درصد تجارت جهانی غذا در دست کشورهای توسعه یافته است که ۱۰ تا ۱۲ درصد آن کشورهایی هستند که در گروه سلطه قرار دارند یا در تاریخ خود دارای سوابق سلطه گری بوده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی تولید محصولات استراتژیک و غذا را با اهمیت و ضروری خواند و تصریح کرد: ژاپن به عنوان یک کشور پسامدرن که دارای ذخایر ارزی عظیم است و مشکل تحریم هم ندارد، تلاش می‌کند برنج مورد نیازش را در داخل تولید کند و اروپاییان نیز بعد از جنگ جهانی دوم به این نتیجه رسیدند برای کاهش وابستگی به غذا، کشاورزی خود را تقویت کنند و امروز یارانه‌های سنگین در این زمینه به بخش تولید می پردازند.

وی بار دیگر بر افزایش تولید روغن و کنجاله مورد نیاز صنعت دام و طیور تأکید کرد و اذعان داشت: برنامه توسعه میلیون هکتاری در اراضی آیش گندم و جو برای تولید کلزا باید اجرا شود و باید عملیات تهاجمی برای تولید کلزا داشته باشیم تا بخشی از روغن و کنجاله مورد نیاز کشور تامین شود.

حجتی ادامه داد: ایران کشور کم آبی است اما با این حال به لطف خدا و تلاش کشاورزان و حمایت های دولت، آب کشاورزی که در سال گذشته برای تولید گندم استفاده شد به مراتب کمتر از سال های قبل بود بدون آنکه واردات این محصول انجام گیرد و یا آنکه به محیط زیست فشار وارد شود.

وی گفت: امسال سال پر آب و پر برکتی است؛ هرچند خسارت‌هایی بر اثر بارندگی ها ایجاد شده اما آب قنوات، چشمه ها و سفره های زیرزمینی تقویت و با این بارندگی ها بستر خوبی برای کشت محصولات کشاورزی فراهم شده است.

بخش کشاورزی در ایران عدالت محور است

در این گردهمایی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی به بیانیه گام دوم انقلاب و رسالت های زمانی اشاره کرد و اظهار داشت: بیانیه گام دوم مربوط به پس از چهل سالگی انقلاب است و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نهاد کلیدی در تأمین غذای مردم باید برنامه مدونی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در این زمینه داشته باشد و نسبت به این بیانیه عکس العمل نشان دهد.

وی گفت: در شرایط تحریم دشمنان مردم و انقلاب معیشت مردم را نشانه رفته اند و اگر مردم در موضوع معیشتی با مشکلات جدی روبرو شوند حاکمیت نیز با مشکلات فراوان مواجه خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی افزود: هر حاکمیت دینی و غیردینی بر معیشت و تامین غذای مردم سرمایه گذاری می کند و حساسیت به خرج می دهد ‌

وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب بر خودسازی، جامعه پردازی و تمدن پردازی تاکید شده و شعار های مربوط به آن نیز جهانی است و در دفاع از مظلومان و مستضعفان است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، آزادی، استقلال، عدالت، عزت، معنویت و اخلاق را از شعارهای انقلاب عنوان کرد و گفت: بخش کشاورزی در ایران عدالت محور بوده و تا حدود زیادی به این مقوله توجه شده است ‌

وی با بیان اینکه با شیوه های مدیریت جهادی می توان به شعارهای انقلاب دست یافت، اظهار داشت: مدیریت جهادی یعنی مدیریت با تمام توان و ایمان و ما با این مدیریت می توانیم به اهداف بخش کشاورزی برسیم.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشاورزی باید در راستای تمدن اسلامی باشد و کشاورزی پایدار و خودساخته و تمدن ساز، الگوی خاصی از کشاورزی است که علاوه بر کشاورزی مدرن و فن سالار، کشاورزی اسلامی نیز در آن مد نظر است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *