اهم اخبار

سرمایه گذاری یک شرکت خارجی برای کنترل بیماری ویروسی قزل آلا در ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 

[heading]معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: برای کنترل بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS) قزل آلای رنگین کمان، تلاش داریم تخم چشم زده قزل آلا را با سرمایه گذاری یک شرکت خارجی در داخل کشور تولید کنیم.[/heading]

«حسین علی عبدالحی» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: در این زمینه با چند شرکت خارجی مذاکراتی داشته ایم و آنها می خواهند با سرمایه گذاری در ایران تخم چشم زده قزل آلا را تولید کنند.
وی تاکید کرد که تحقق این برنامه می تواند بخش عمده این بیماری را در کشور کنترل کند تا تولیدکنندگان ماهی قزل آلا کمتر دچار ضرر و زیان شوند.
به گفته وی، کنترل بیماری «وی اچ اس» در ایران، بخشی به دستگاه های ذیربط و بخشی به رعایت ضوابط بهداشتی از سوی تولیدکنندگان مربوط می شود.
این مقام سازمان شیلات ادامه داد: در راستای کاهش خسارات ناشی از بروز این بیماری، سال گذشته با همکاری سازمان دامپزشکی کشور توانستیم دستورالعمل هایی را تهیه و به استان ها ابلاغ کنیم تا پرورش دهندگان در رعایت نکات بهداشتی بیشتر دقت کنند.
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران افزود: سال گذشته حدود ۱۲۰ هزارتن ماهی قزل آلا در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، کاهش ۱۰ درصد را نشان می دهد.
عبدالحی ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت گرفته برای کنترل این بیماری، درحال حاضر برآوردی از میزان تولید ماهی قزل آلا در سال جاری نداشته ایم.
به گزارش ایرنا، بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS) قزل آلای رنگین کمان، بین سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶ به کشور وارد شد اما از آبان ماه ۱۳۹۲ گزارش های مبنی بر تلفات مشکوک ماهیان قزل آلای رنگین کمان به این بیماری در مزارع پرورشی ماهیان استان کهکیلویه و بویراحمد اعلام شد.
انجام آزمایش های تکمیلی سرولوژیکی (الایزا)، ملکولی هیستوپاتولوژیکی و کشت ویروسی، وقوع این بیماری را تائید کرد و موجب درگیری بخش زیادی از مزارع پرورش ماهی قزل آلا در کشور شد.

** تولید ۳۸۰ هزارتن آبزی پروری در سال گذشته
این مقام سازمان شیلات در ادامه وضعیت آبزی پروری در کشور را نسبت به گذشته مطلوب دانست و گفت: در سال های اخیر در این بخش به رشد و بلوغ قابل توجهی رسیده ایم به طوری که سال گذشته حدود ۳۸۰ هزارتن انواع آبزی پروری در کشور تولید شد که بخش عمده آن مربوط به قزل آلا، کپور و میگو بود.

** توسعه پرورش ماهیان خاویاری از طریق ماهی در قفس
به گفته معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران، سیاست اصلی دولت و سازمان شیلات ایران توسعه ماهیان خاویاری از طریق پرورش ماهی در قفس است و طبق برنامه تدوین شده، باید توسعه آبزی پروری در آب شور نیز رشد بیشتری یابد.
وی افزود: خوشبختانه امسال حدود ۳۰ شرکت ایرانی در نمایشگاه نروژ شرکت کردند و توانستند توافق های خوبی برای توسعه پرورش ماهی در قفس انجام دهند.
وی اضافه کرد: همچنین در سفر حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران به نروژ و ملاقات با تعدادی از شرکت های فعال در حوزه تولیدات آبزی، قرار شد ایران و نروژ در توسعه پرورش ماهی در قفس همکاری کنند و هم اکنون هماهنگی هایی در حال انجام است.
عبدالحی ادامه داد: سال گذشته در راستای گسترش پرورش ماهی در قفس در استان های شمالی گیلان و مازندران و در استان های جنوبی همچون هرمزگان، اقداماتی خوبی صورت گرفت به طوری که در هرمزگان ماهی سیبس تولید و به بازار عرضه شد.
وی افزود: اکنون تعدادی قفس مورد نیاز پرورش ماهی توسط چند شرکت خریداری و به کشور وارد شده و درحال نصب این قفس ها هستند و این روند در حال افزایش است.
وی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور، این روش می تواند کمک شایانی به افزایش تولید و صرفه جویی در مصرف آب باشد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات، یکی از دغدغه های توسعه پرورش ماهی در قفس را تامین بچه ماهی برشمرد و افزود: خوشبختانه دو مرکز تکثیر و تامین بچه ماهی را در منطقه قشم و بوشهر داریم که این نیز در توسعه پرورش ماهی در قفس تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: برای پرورش ماهیان خاویاری مجموعه ای در جویبار ساری در وسعت ۲ هزار تن ظرفیت موجود است که یکی از بزرگترین پرورش ماهیان خاویاری در جهان به شمار می رود.
به گفته وی، تاکنون سرمایه گذاری خوبی در این زمینه انجام شده به نحوی که قطعه زمینی در منطقه لارین به این بخش واگذار شد و هم اکنون با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و موسسه جهاد نصر، مراحل طراحی و اجرا را طی می کند.
عبدالحی با بیان اینکه سال گذشته حدود یک تن خاویار پرورشی در کشور تولید شد، افزود: در نشستی با مسئولان استان مرکزی قرار شد توسعه پرورش ماهیان خاویاری در قفس نیز در این استان نیز عملیاتی شود.

** احتمال افت تولید ۲۰ تا ۳۰ درصدی میگو در سال جاری
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: تولید میگو در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ مقدار کمی افزایش داشت اما امسال به دلیل بروز بیماری لکه سفید در استان بوشهر که یکی از قطب های تولید میگو کشور است، احتمال کاهش بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید میگو برآورد می شود.
وی افزود: طبق برآوردها، در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان، به طور محدود با مشکل بیماری لکه سفید مواجه بودیم اما وضعیت تولید و برداشت میگوی پرورشی در گمیشان مطلوب بوده است.
عبدالحی اضافه کرد: امسال اتفاق خوبی در زمینه صادرات میگو رخ داد به طوری که میگوی پرورشی سیستان و بلوچستان به طور مستقیم از منطقه چابهار صادر شد.
وی افزود: در گذشته صادرات میگو به چین با واسطه انجام می شد اما امسال قرار است صادرات این محصول بدون هیچ واسطه ای و به شکل مستقیم باشد؛ همچنین صادرات میگو به روسیه نیز از امسال انجام می شود.
وی به حضور تعدادی از صادراکنندگان ایرانی در نمایشگاه دائمی صادرات آبزیان در روسیه در سال جاری اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم درهای بازار صادراتی روسیه را روی محصولات ایرانی باز کنیم، آبزی پروری در کشور توسعه خواهد یافت.
وی گفت: سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون دلار محصولات آبزی پروری صادر شد که بیش از ۵۰ میلیون دلار آن صادرات میگو بود.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *