اهم اخبار

سوال از وزیر کشاورزی؛برزگر: وزارت کشاورزی شیوع تب برفکی را پنهان می‌کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نماینده سلماس عملکرد وزارت کشاورزی در واردات بی‌رویه برنج و شکر و عدم حمایت از دامداران و کشاورزان را عامل تخلیه شدن روستاها از کشاورزان و ورشکسته شدن آنها و صادر نشدن مرکبات به کشورهای دیگر دانست.

به گزارش ایسنا، شهروز برزگر در جلسه علنی  در توضیح سوال خود از وزیر کشاورزی مبنی بر علت نوسانات قیمت گوشت سفید،‌ قرمز و عدم تنظیم آن، گفت: این نوسانات باعث شده که دولت نتواند از ظرفیت‌های تولید داخلی استفاده کند. ما توان تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت قرمز در داخل کشور داریم، نیاز کشور ۹۰۰ هزار تن در سال است که اکنون ۸۰۰ هزار تن تولید می‌شود اما به جای حمایت از دامداران، شاهدیم که وزارتخانه حتی به خود زحمت جبران خسارت دامداران ناشی از تب برفکی را هم نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه وزارت کشاورزی شیوع تب برفکی را در برخی از استان‌ها پنهان کرده، گفت: هنوز این وزارتخانه به کنوانسیون دام‌ها ملحق نشده است. باید بعد از نوسانات نرخ ارز، نهاده‌های دامی را برای دامداران تهیه می‌کرد،‌ این کار صورت نگرفته و حتی اقدام به گران‌فروشی ذخیره‌های سویا و زرت کرده است.

نماینده سلماس به سوال دوم خود درباره علت عدم صادرات سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی تولید شده در داخل کشور اشاره و اظهار کرد: این کار وظیفه وزارت کشاورزی است،‌ این وزارتخانه به تنظیم بازار و حمایت از محصولات کشاورزی اهمیتی نمی‌دهد، بازاریابی خارجی صورت نمی‌گیرد و تنها سیب به پاکستان صادر می‌شود،‌ در این شرایط شاهدیم که محصولات باغداران در سردخانه‌ها مانده و مرکبات با قیمت ارزان و فله‌ای از سوی کشورهای دیگر همچون پاکستان خریداری شده و به نام خودشان و با بسته‌بندی شکیل به بازار جهانی صادر می‌شود.

برزگر در توضیح سوال دیگرش در خصوص علت کاهش تعرفه‌های واردات محصولات کشاورزی، گفت: مجلس در سال ۹۶ برای حمایت از بازار،‌ اختیار تنظیم آن را به وزارت کشاورزی داد اما این وزارتخانه به وظایف خود عمل نکرد. این باعث شد که اکنون شاهد کاهش شدید برخی از محصولات و واردات بی‌رویه محصولاتی دیگر همچون برنج، مرغ و شکر هستیم.

وی با بیان اینکه کشور به حدود دو هزار تن برنج نیاز دارد،‌گفت: ما شاهد واردات ۱۰ برابر نیاز این محصول هستیم، این اقدام باعث عدم فروش برنج تولید داخل شده است، از طرف دیگر چغندرکاران هم دو سال است که پول چغندر خود را تحویل نگرفته و شالیکاران برای فروش برنج ضرر می‌کنند.

نماینده سلماس با بیان اینکه کشاورزان، باغداران و دامداران شمال غرب کشور نزدیک به ۸۰۰۰ میلیارد تومان از سرما و تگرگ خسارت دیده‌اند، گفت: وزارت کشاورزی تنها در این شرایط اعلام کرده که صرفا مزارع بیمه شده را تحت پوشش قرار می‌دهد،‌ اگر حتی این کار را بکند باز هم شاهدیم که در طول دو سال گذشته خسارات بیمه شدگان پرداخت نشده است.

برزگر با اشاره به وظیفه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر پوشش ۵۰ درصد محصولات کشاورزی نیز گفت:‌ در این باره نیز تنها ۲۵ درصد محصولات کشاورزی تحت پوشش قرار گرفته است. کم کاری این وزارتخانه باعث شده کشاورزان با مشکلاتی روبرو شوند و حتی توان پرداخت وام بانکی خود را نداشته باشند.

به گفته برزگر، باید برای کشاورزان خرد و ورشکسته تاسف خورد که توان مدیریتی را در وزارت کشاورزی نمی‌بیند،‌ برای کشاورزانی تاسف می‌خوریم که در کنار دلالان تنها مانده‌اند و قیمت خرید تضمینی گندم برای آنها همچون سال گذشته است و میزان تورم نادیده گرفته شده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی رسالت وزارت جهاد کشاورزی را مدیریت، نظارت و فروش محصولات کشاورزی دانست و گفت: در حال حاضر با عدم مدیریت قوی و افزایش میزان سموم در محصولات باغی هستیم. کشورهای اروپایی محصولات ما را خریداری نمی‌کنند، از طرف دیگر شاهدیم که قیمت شیر سنتی بین ۹۵۰ تا ۱۱۰۰ تومان است، رقمی که حتی از آب آشامیدنی هم ارزان‌تر است.

این نماینده مجلس ادامه داد: مجلس اجازه برداشت ۱.۵ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای توسعه روستاهای کمتر توسعه یافته است اما سوال این است که تاکنون چه میزان از این بودجه در اختیار روستاییان قرار گرفته است. ما شاهد تخلیه روستاها هستیم، سیاست‌های غلطی که باعث شده کشاورزان هر روز ورشکسته‌تر، زمین‌شان کوچک‌تر و سفره‌شان حقیرتر شود.

وی در پایان با بیان اینکه مردم به دلیل واردات ۶۰۰ هزار تن موز دیگر تمایلی به مصرف سیب و پرتغال ندارند، گفت: ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزان وارد شده که هنوز این خسارت به کشاورزان پرداخت نشده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *