اهم اخبار

سیب زمینی و پیاز تولیدی کرمانشاه کاملا سالم است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه ، تاکید کرد: سیب زمینی و پیازی که در استان تولید می شود کاملا سالم است و میزان موجود نیترات در آنها استاندارد و در حد مجاز می باشد.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز؛ خسرو شهبازی روز شنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از مزارع سیب زمینی و پیاز در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه در روزهای گذشته گزارشی از صدا و سیمای مرکز کرمانشاه مبنی بر ناسالم بودن سیب زمینی و پیاز کرمانشاه و بیش از حد بودن میزان نیترات در آنها منتشر شد که با واقعیت مطابقت ندارد.
وی با بیان اینکه در این گزارش ادعا شده بود که به زمین های کشاورزی اسید زده می شود، گفت: خاک کرمانشاه قلیایی است از این رو برای اینکه املاح موجود در خاک بخوبی آزاد شوند کارشناسان به کشاورزان توصیه می کنند که به خاک کود گوگرد دار بزنند و یا به مقدار بسیار ناچیز اسید رقیق را در مخازن آب اضافه کرده و به صورت بارانی آبیاری کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه افزود: اضافه کردن اسید به آب چاه ها و یا استفاده بیش از حد آن برای اضافه کردن به زمین به هیچ عنوان امکان پذیر نیست زیرا اضافه کردن یک باره اسید با آب منجر به انفجار می شود.
شهبازی افزود: کشاورزان کرمانشاهی نمی توانند بیشتر از حد مجاز به زمین های خود کود شیمیایی اضافه کنند زیرا در کودهای شیمیایی براساس نیاز زمین و براساس حواله به آنها تخصیص داده می شود.
وی با بیان اینکه سالم ترین سیب زمینی کشور در کرمانشاه تولید می شود، گفت: چون آفت ها و امراض سیب زمینی در زمین های کشاورزی کرمانشاه وجود ندارند، بهترین سیب زمینی کشور در این استان تولید می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه ، با بیان اینکه به دنبال توسعه کشت های کم آب بر هستیم، از اداره آب منطقه ای خواسته ایم که کشاورزان مهاجری که در کرمانشاه زمین اجاره می کنند در اولویت اجرای سیستم چاه های حجمی آب باشند.
در ادامه این دیدار معاون سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز اعلام کرد: امسال هفت هزار و صد هکتار از اراضی کرمانشاه زیرکشت سیب زمینی و ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار زیرکشت پیاز رفته است.
افشین صفوی ، با بیان اینکه هزاران نفر روزانه در زمین های سیب زمینی و پیاز استان مشغول به فعالیت هستند، افزود: انتشار چنین گزارش های کذبی هیچ سودی به غیر از بیکار کردن کارگران و لطمه زدن به کشاورزی استان ندارد.
وی با بیان اینکه در گزارش صدا و سیمای مرکز کرمانشاه ، صحبت هایش به صورت کامل منتشر نشد، گفت: خبرنگار صدا و سیما برای تهیه گزارش صحبت های طولانی از من ضبط کرد و تنها قسمتی از سخنان من که بر ۲ بار کشت در سال تاکید داشتم ، پخش شد.
معاون سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه افزود: من در مصاحبه ای که انجام دادم گفتم که کشاورزان می توانند ۲ بار در سال کشت کنند، در کشت اول سیب زمینی و در کشت دوم کلزا که بسیار سودآور است.
صفوی افزود: حتی اگر ۲ بار در سال در زمین های کشاورزی سیب زمینی کشت شود برای مردم ضرری ندارد، تنها میزان بازدهی زمین کمتر می شود.
وی با بیان اینکه کشاورزان برای سیب زمینی و پیاز از کودهای مرغی استفاده می کنند، گفت: پیش تر یکی از معضلات ما دپو کودهای دامی در روستاها و معضلات بهداشتی آن بود اما اکنون آنقدر مصرف کودهای دامی رونق گرفته است که به سختی می توان این ‌کودها را در روستاها پیدا کرد.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در رابطه با موضوع مطرح شده مبنی بر باز گرداندن سیب زمینی صادراتی کرمانشاه به دلیل نیترات بالا گفت: این مطلب کاملا کذب است و چنین موضوعی اصلا صحت ندارد.
صفوی توضیح داد: در گمرک های ایران و عراق تنها قرنطینه محصولات کشاورزی وجود دارد که تنها آفت ها، گیاهان هرز و میزان خاک ورودی به همراه سیب زمینی را کنترل می کند.
وی افزود: تاکنون گمرک عراق چند مورد سیب زمینی های تولیدی دیگر استان های کشور را به دلیل همراه داشتن خاک زیاد و همراه داشتن آفت «سوسک کلورادو» به کشور باز گردانده است.
معاون رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: تاکنون ۲ بار برای پخش جوابیه گزارش از صدا و سیمای کرمانشاه به این مرکز مراجعه کرده ایم که آنان با پخش آن موافقت نکرده اند.
صفوی به مردم اطمینان داد که سیب زمینی و پیاز تولیدی استان کرمانشاه کاملا سالم است و مشکلی برای مصرف آنها وجود ندارد.
کشاورزان اصفهانی و همدانی که از زمین های آنها در سطح شهرستان کرمانشاه بازدید شد نیز در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه عمده کود مصرفی آنها حیوانی است، توضیح دادند: در هر هکتار از زمین های سیب زمینی ۱۰ تن کود مرغی و صد کیلوگرم کود اوره استفاده می کنند.
در پایان این دیدار نیز از سیب زمینی و پیازهایی که به صورت اتفاقی از زمین های کشاورزی منطقه کوزران و جاده روانسر توسط کشاورزان کرمانشاهی، همدانی و اصفهانی برداشت شده بود، نمونه برداری و در حضور خبرنگاران آزمایش شد که میزان نیترات آنها در حد استاندارد بود.
کرمانشاه ۹۴۶ هزار و ۸۷۱ هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *