اهم اخبار

سیر همدان در مسیر صادرات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مرغوبیت بالا، طعم، بو و مزه منحصر به فرد سیر همدان مولفه های تاثیر گذاری هستند که مورد قبول ذائقه شهروندان کشورهای همسایه قرار گرفته و مسیر صادرات این محصول را هموار کرده است.

به گزارش ایرنا، سیر خشک همدان با سابقه ای طولانی در بین مصرف کنندگان داخلی و خارجی، علاوه بر سبد خانوارها، در سبد خرید شرکت های تولید دارویی و بهداشتی قرار گرفته و به عنوان محصولی راهبردی در کشور مورد توجه مسئولان قرار دارد.
از طرف دیگر ماندگاری بالای سیر همدان به صورت خشک و قابلیت قابل توجه آن در مصارف صنایع تبدیلی و غذایی، جایگاه خاصی به این محصول در کشور داده است.
در همین چارچوب طعم، مزه و کیفیت منحصر به فرد سیر همدان موجب شده مزیت های ویژه ای برای رقابت این محصول در بازارهای تجاری، طب گیاهی و دارویی در جهان ایجاد شود و عراق، ترکیه، آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس مهمترین خریداران سیر همدان باشند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: استان همدان با چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زیرکشت سیر خشک و تولید سالانه ۶۰ هزار تن از این محصول، رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است.
محمد شهرام پرورش افزود: سطح زیر کشت این محصول سال گذشته ۲ هزار و ۵۶۲ هکتار بود و ۳۴ هزار ۸۸۶ تن محصول از آن برداشت شد.
وی با اشاره به مقبولیت سیر همدان در بازار کشورهای همسایه گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۶۳۶ تن سیر خشک همدان به ارزش ۳٫۱ میلیون دلار صادر شد و در چهار ماهه اول امسال نیز یکهزار و ۲۲۳ تن محصول با ارزش ۱٫۱ میلیون دلار صادر شده است.
پرورش با بیان اینکه سیر سفید از ارقام سیر همدان است که در زمین های سبک و رسی شنی بهترین عملکرد را در شهرستان دارد، افزود: استان همدان در کنار استان های مازندران، گیلان، زنجان، خوزستان، اصفهان و کرمان از عمده تولیدکنندگان سیر در کشور هستند.
وی اظهار داشت: سیر همدان به سایر استان ها صادر می شود و در صنایع شوری جات و تولید سوسیس و کالباس کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد: تحقیقات پزشکی نشان داده است که سیر در کاهش فشار خون و افزایش گلبول سفید خون موثر است و این محصول می تواند بسیاری از انواع باکتری ها، برخی از ویروس ها، عفونت های قارچی و حتی انگل های روده ای را از بین ببرد.
پرورش با اشاره به نقش موثر سیر در صنایع غذایی، دارویی و سلامت خانواده افزود: سیر با توجه به نوع کاشت، داشت و برداشت آن می تواند یکی از محصولات مهم کشور در سبد تولید محصولات کشاورزی و سبد خانوار قرار گیرد.
وی همچنین با اشاره به کم آب بر بودن این محصول گفت: تولید سیر اشتغالزایی بالایی دارد و این محصول یکی از ارقام مناسب برای تناوب و جایگزینی محصولاتی چون سیب زمینی است.
پرورش تاکید کرد: سیر ارزش صادراتی دارد و افزایش توانمندی های تولید، توجه به توانمند سازی صادرات این محصولات و توانمندی افزایش ضریب مکانیزاسیون از برنامه های جهاد کشاورزی استان همدان بشمار می رود.
گفتنی است طبق آمار سال ۲۰۱۶ فائو، ایران رتبه ۲۵ را در بین سایر کشور ها در تولید سیر داشت و قاره آسیا رتبه اول را در جهان دارد.
مدیر صنایع تبدیلی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه واحدهای زیادی با حجم بالای مصرف سیر در استان وجود دارد، گفت: سیر همدان تا حدود مشخصی در واحدهای ترشی و شوری استفاده می شود که عمده مصرف کنندگان سیر هستند.
محمدرضا شهسواری فرجاد افزود: با این وجود واحدی که به صورت تخصصی و عمده در زمینه فرآوری سیر کار کند، نداریم.
وی اضافه کرد: حدود ۱۰۰ واحد صنعتی از سیر در کنار سایر محصولاتشان استفاده می کنند و این ماده غذایی به عنوان ماده اولیه اصلی مورد استفاده این صنایع قرار نمی گیرد.
شهسواری فرجاد اظهار کرد: سه واحد در کنار فرآوری سیر در زمینه پوست کنی و آماده کردن سیر در منطقه بالای مریانج در شهرستان همدان فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: این واحدها سیر را حبه و به عبارتی صدفی کرده و آماده ارائه به واحدهای ترشی و شوری استان می کنند.
شهسواری فرجاد اضافه کرد: همچنین تعدادی از واحدها در زمینه انجماد سیر فعالیت و عمر ماندگاری این محصول را افزایش داده و برای عرضه به کارخانجات سوسیس و کالباس کشور اقدام می کنند.
به گفته وی سایر استان ها به ویژه گیلان از سیر همدان استفاده می کنند و چند واحد فرآوری در کشور به علت طعم و منحصر به فرد بودن این محصول، به صورت عمده مصرف کننده سیر همدان هستند.
شهسواری فرجاد اظهار داشت: یک بازار غیررسمی در بازار سیر همدان وجود دارد که تولیدکننده – صادرکننده بوده و بحث صادرات را به سایر کشورها انجام می دهد و محصولاتش را به مرزهای غربی و منطقه کردستان عراق می فرستد.
وی اظهار کرد: یکی از کمبودهای صنایع تبدیلی این استان مربوط به محصول سیر است؛ چراکه سیر یکی از محصولات اصلی همدان به لحاظ کیفیت و کمیت است و ایجاب می کند که سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه داشته باشیم.
شهسواری فرجاد گفت: با احداث صنایع فرآوری جدید می توان محصولات متنوع تری از سیر تولید کرد و این امر نیازمند سرمایه گذاران توانمند است.
وی با بیان اینکه قرص سیر در بخش غذا داروها طبقه بندی می شود، اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های همدان، می توان تولید این محصول را در استان دنبال کرد و به نتایج خوبی دست یافت.
بر اساس آمارهای منتشر شده، استان همدان با یک‌ میلیون و ۹۴۹ هزار هکتار مساحت دارای ۳۹ تا ۴۰ درصد کاربری بخش کشاورزی است و با یک‌ میلیون و ۷۵۸ هزار نفر جمعیت در بخش زراعی سه میلیون و ۵۵۱ هزار تن محصول تولید می کند.
در مجموع کل تولیدات محصولات زراعی، باغی و دامی در استان همدان چهار میلیون و ۷۵۹ هزار تن در سال است که در بخش باغی ۷۳۶ هزارتن و در بخش دام ۴۷۰ هزار تن محصولات دامی تولید می‌شود.
ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان همدان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *