اهم اخبار

شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه جولای کاهش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

شاخص قیمت غذاییِ فائو یک شاخص مورد استفاده در بازارهای بین‌المللی است و برای پنج کالای خوراکی اصلی در نظر گرفته می‌شود.

قیمت بین‌المللی کالاهای غذایی در ماه جولای پش از پنج ماه افزایش، روندی کاهشی را تجربه کرد. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش ماهانه فائو در مورد قیمت بین‌المللی مواد غذایی نشان می‌دهد، متوسط شاخص قیمتِ غذاییِ فائو در جولای ۲۰۱۶ حدود ۱۶۱٫۹واحد بوده‌است. این میزان نسبت به ماه پیش، ۰٫۸درصد (۱٫۳ واحد) کاهش داشته‌است.

دلیل اصلیِ کاهش شاخص قیمت مواد غذایی فائو، کاهشِ سهمیه غلات و دانه‌های روغنی در سطح بین‌المللی بوده‌است. این سهمیه نتوانست قیمت لبنیات، گوشت و شکر را جبران کند.

شاخص قیمت غذاییِ فائو یک شاخص مورد استفاده در بازارهای بین‌المللی است و برای پنج کالای خوراکی اصلی در نظر گرفته می‌شود.

شاخص قیمت حبوباتِ فائو نسبت به ماه ژوئن ۵٫۶درصد کاهش یافته‌است. بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به ذرت بوده که به دلیل آب‌وهوای خوبِ ایالات متحده امریکا (به عنوان تولیدکننده و صادرکننده اصلی ذرت در جهان) رشد بیشتری در این منطقه داشته‌است. قیمت گندم نیز به دلیل افزایش عرضه جهانی، با کاهش همراه بود. اما در مقابل این دو کالا، قیمت برنج افزایش نسبی را تجربه کرده‌است.

شاخص قیمت روغن گیاهی فائو نیز ۲٫۸درصد سقوط کرد. این شاخص سه ماه متوالی نیز کاهش قیمت را تجربه کرده‌است. بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به روغن پالم بوده‌است. این روغن برای پنجمین ماه متوالی کاهش قیمت داشته‌است. قیمت‌های بین‌المللی روغن سویا، روغن آفتابگردان و روغن کلزا نیز به خاطر چشم‌انداز خوبِ عرضه، تا حدودی کاهش یافت.

شاخص قیمت لبنیاتِ فائو در ماه جولای ۱٫۳درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. قیمت کره در این گروه بیشترین افزایش قیمت را داشت. اما هنوز هم قیمت لبنیات نسبت به سال گذشته بسیار پایین است.

شاخص قیمت گوشتِ فائو نسبت به ماه ژوئن ۱٫۳درصد افزایش یافت. تقاضای بین‌المللی برای گوشت همچنان بالاست. قدرت خرید در چین تا حدودی بهبود پیدا کرده و اوضاع را بهتر کرده‌است.

شاخص قیمت شکر فائو نیز نسبت به ماه گذشته ۲٫۲درصد افزایش یافت. قیمت بین‌المللی شکر تحت تأثیر نوسانات ارز برزیل قرار گرفته که در ماه جولای نسبت به دلار کمی قدرت گرفت.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *