اهم اخبار

صادرات دلیل افزایش قیمت‌ و بحران در کالاهای مصرفی مردم نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادیم مشخص شد صادرات دلیل بروز بحران و افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی نیست.

 

به گزارش اگروفودنیوز؛ محمد رضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با تسنیم، درباره صادارات کالاهای مصرفی مردم و افزایش قیمت این کالاها در بازار داخلی، اظهار کرد:  بر اساس بررسیهای که انجام دادیم مشخص شد، میزان صادرات رب گوجه فرنگی در بازده شش ماه سال جاری از مدت مشابه سال گذشته، ۱۰ درصد کمتر بوده است و آنچه که بازار را بحرانی نشان میداد ربطی به صادرات نداشت ؛ زیرا در صورتیکه قرار بود صادرات بازار را با بحران مواجه میکرد این اتفاق باید سال گذشته روی میداد.

وی افزود: به نظر می رسد که دلیل خاص شرایط بازار رب گوجه فرنگی احتکار خانگی و افزایش میزان خرید خانگی بود و همچنین احتکارهای انبوهی که توسط دلالها به این امید شکل گرفت که قیمتها افزایش می یابد.

سرپرست سازمان توسعه و تجارت ایران ادامه داد: در شرایط فعلی نیز که صادرات این محصول آزاد شده است اعلام کردیم که هرکسی که قبلا صادرات داشته است بتواند میانگین صادرات سه ساله خود در سال جاری نیز صادرات داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که بر اساس چه ملاکی اجازه صادرات در کالاها مصرفی مردم را میدهید، تصریح کرد: میزان صادرات رب گوجه در ماهه ۷ ماه سال جاری تنها به اندازه ۵ درصد ظرفیت تولید کشور است و بر این اساس بود که اجازه صادرات داده شد و ملاک صادرات در بقیه محصولات نیز بر همین اساس است.

مودودی گفت: در صورتی نیز که دستگاه های دیگر ممنوعیت صادرات اعلام کنند ما به آنها میگوییم که صادرات دلیل بروز مشکل در بازار و تشدید قیمت آن محصول نیست.

سرپرست سازمان توسعه و تجارت ایران اظهار داشت: صادر کننده کنندکان جدید نیز (در بخش صادرات مواد مصرفی مردم) در صورتی می‌توانند به صادرات این محصولات اقدام کنند که واسطه نباشند و خود، آن محصول را تولید کرده باشند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *