اهم اخبار

صادرات ۱۴۰ هزار تن کشمش ایرانی در سال ۹۴/ پیش‌‌بینی صادرات ۲۰۰ هزار تن کشمش در سال جاری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشکباری وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال با افزایش تولید انگور پیش‌بینی می‌شود ۲۰۰ هزار تن کشمش به کشورهای مختلف صادر شود.

رمضان روئین‌تن در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس،‌ در مورد آخرین وضعیت تولید انگور و کشمش در کشور اظهار داشت:‌ سال گذشته ایران پس از آمریکا و ترکیه مقام سوم تولید کشمش را در دنیا داشت، اما امسال به دلیل افزایش باران‌های بهاری میزان تولید انگور در کشور افزایش یافته است.

وی به آمار تولید کشمش در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از مجموع ۳٫۵ میلیون تن انگوری که در سال گذشته تولید شد، ۱۷۰ هزار تن تولید کشمش داشته‌ایم که امسال تولید انگور پیش‌بینی می‌شود که به ۴٫۲ میلیون تن برسد و برآورد ما این است که ۳۰۰ هزار تن کشمش تولید کنیم.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشکباری وزارت جهاد کشاورزی در مورد قیمت کشمش نیز گفت:‌ سال گذشته بین ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان هر کیلو کشمش بسته به درجه آن از کشاورزان خریداری می‌شد و کیلویی ۲ تا ۲٫۲ دلار آن را صادر کردیم.

وی با اشاره به اینکه دولت برای حمایت از صادرات کشمش یارانه در نظر گرفته، خاطر نشان کرد: قیمت تضمینی و توافقی هم برای این محصول تعیین شده، اما سود دولت در این نیست تمام کشمش کشاورزان را خریداری کند، بلکه بخش خصوصی برای صادرات این محصول باید اقدام نماید.

روئین‌تن در پاسخ به اینکه بیشترین محصولات کشمش ایران به کدام کشور انجام می‌شود،‌ گفت: به دلیل کیفیت کشمش ایرانی ۷۰ کشور از اروپا گرفته تا ‌آسیا مشتری کشمش ما هستند و سال گذشته با شرایط ایجاد شده توانستیم حجم زیادی از کشمش را به روسیه صادر کنیم.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشکباری وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: سال گذشته توانسته‌ایم ۱۴۰ هزار تن کشمش صادر کنیم و امسال طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده صادرات ۲۰۰ هزار تن کشمش در دستور کار قرار دارد.

وی یکی دیگر از مزایای تولید و صادرات کشمش به جای انگور را فسادناپذیری این محصول برشمرد و افزود: کشورهای اروپایی در نگهداری سردخانه‌ای، بسته‌بندی و حمل و نقل انگور از ما جلوتر هستند و ما برای آنکه در مسیرهای صادراتی دچار زیان نشویم، ترجیح می‌دهیم، تا کشمش را صادر کنیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *