اهم اخبار

صادرات ۱۵۰ هزار تنی مرغ و تخم‌مرغ در سال گذشته

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته ۱۵۰ هزار تن مرغ و تخم‌مرغ صادر شد، گفت: دولت نگاه صادرات‌ محور به تولید دارد و هیچ گاه حاضر نیست بازار صادراتی را که به سختی به دست آورده، از دست بدهد.[/heading]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه دام و طیور در تهران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه تولید‌کنندگان طیور معتقدند که دولت در تولید مرغ و تخم‌مرغ اهداف صادراتی ندارد و فقط به فکر تأمین نیاز داخلی است، گفت: آنچه در عمل اتفاق می‌افتد خلاف این ادعا است.

وی افزود: ۱۵۰ هزار تن مرغ و تخم‌مرغ در سال گذشته توسط بخش خصوصی صادر شد و این نشان می‌دهد که نگاه دولت صادرات‌محور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طبیعی است که هدف اول تأمین نیاز داخلی باشد.

وی افزود: سال گذشته ۷۰ هزار تن گوشت مرغ صادر شد و سرانه تولید و مصرف گوشت مرغ در کشور حدود ۲۵ تا ۲۶ کیلوگرم است.

رکنی تصریح کرد: این سرانه تولید نزدیک به دو برابر سرانه تولید جهانی مرغ است و مزیت خوبی برای کشور محسوب می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: دولت علیرغم نوسان قیمت مرغ و تخم‌مرغ، هیچ گاه به دنبال از دست دادن صادرات و بازارهای صادراتی که به سختی به دست می‌آورد، نبوده است.

وی در ادامه در مورد نمایشگاه ۱۴ دام و طیور بیان داشت: نمایشگاه امسال از نمایشگاه سال گذشته به دلیل اقبال تولید‌کنندگان داخلی و خارجی بسیار متفاوت است.

وی افزود: حدود ۱۶ کشور خارجی آسیایی، اروپایی و آمریکایی در این نمایشگاه حضور دارند و فعالیت‌های خود را در معرض نمایش گذاشته‌اند.

رکنی تصریح کرد: از جمله شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه کشور لیتوانی است که وزیر کشاورزی این کشور به همراه هیأتی برای حضور و بازدید در این نمایشگاه به ایران آمده‌اند و ۶ شرکت از این کشور در نمایشگاه ۱۴ دام و طیور حضور دارند.

وی بیان داشت: در گذشته شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه به فکر صادرات محصولات خودشان به ایران بودند، ولی امروز ادبیات ما متفاوت است و در دنیا به دنبال صادرات هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزیر کشاورزی لیتوانی از توانایی‌های کشورش در تولید غلات می‌گوید و معتقد است که می‌تواند بخشی از نیاز کشور ایران را از طریق صادرات تأمین کند.

وی افزود: ما هم معتقدیم با توجه به توانایی‌هایی که در تولید گوشت سفید و لبنیات داریم، می‌توانیم بخشی از مازاد تولید را به این کشور صادر کنیم.

وی افزود: وزیر کشاورزی لیتوانی امروز در ادامه برنامه‌‌ها با وزیر جهاد کشاورزی کشورمان ملاقاتی دارد و قاعدتاً در این ملاقات مطالبی راجع به برنامه‌های صادراتی بیان می‌شود.

رکنی افزود: ما به دنبال همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با کشور لیتوانی هستیم.

وی افزود:‌سال گذشته از ۱۵۰ هزار تن صادرات تولیدات طیور ۵۰ درصد مربوط به تخم‌مرغ و ۵۰ درصد مربوط به گوشت مرغ بوده است.

رکنی تصریح کرد: در زمینه گوشت مرغ توانایی بالایی داریم و جزء ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

وی با اشاره به اینکه مرغ اجداد از طریق واردات تأمین می‌شود، تصریح کرد: مشکلی در زمینه تأمین آن وجود ندارد و نیازهای فارم‌های مرغ مادر به خوبی تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: در ۶ ماه اول سال ۳۰ درصد افزایش صادرات در بخش طیور نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص کارت هوشنمد سوخت اظهار داشت: این کارت به صورت هوشمند تولید شیر را از تولید‌کننده خرد تا مرکز جمع‌آوری شیر، حمل و فرآوری این محصول را رصد می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر این طرح به طور آزمایشی در استان فارس به اجرا درآمده و پس از نوفقیت طرح، این کار به استان‌های دیگر تعمیم می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد ضریب مکانیزاسیون در بخش دام و طیور اظهار داشت: ضریب مکانیزاسیون در این بخش بالا نیست، اما در تلاش هستیم تا به کارگیری تکنولوژی‌های روز سطح آن را ارتقا دهیم.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *