اهم اخبار

صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری سیب/ راه‌اندازی بازار سیب ایرانی در مسکو

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی از راه‌اندازی بازار محصولات کشاورزی در مسکو برای عرضه مستقیم سیب در روسیه خبر داد و پیش‌بینی کرد که امسال بالغ بر ۳۰۵ میلیون تن سیب در کشور تولید و بالغ بر ۵۰۰ هزار تن آن به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون دلار صادر می‌شود.[/heading]

رمضان رویین‌تن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سطح زیرکشت سیب در استان‌های مختلف کشور ۳۳۴ هزار هکتار است که ۲۹۰ هزار هکتار آن بارور بوده و عمده استان‌های تولید کننده این محصولات آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، همدان و چهارمحال و بختیاری هستند.

وی افزود: متوسط عملکرد سیب در واحد سطح بیش از ۱۷ تن است که البته باغداران نمونه تا ۱۳۰ تن نیز رکورد خود را در این زمینه ثبت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد که امسال سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب در کشور تولید شود که ۶۰۰ هزار تن آن تولید تابستانه، ۶۰۰ هزار تن تولید صنعتی و حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن آن تولید پاییزه است.

رویین‌تن ادامه داد: سال گذشته ۳۹۶ هزار تن سیب به ارزش ۱۷۲ میلیون دلار به کشورهایی مانند روسیه، عراق، پاکستان، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای تازه استقلال‌یافته مانند قزاقستان صادر شد که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۵۰۰ هزار تن سیب به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شود.

وی با بیان این‌که سال گذشته میانگین قیمت هر کیلوگرم سیب صادراتی ۰٫۶ دلار بوده است، گفت: علی‌رغم کاهش نسبی سیب در بازارهای جهانی با توجه به افزایش میزان صادرات این محصول پیش‌بینی می‌شود امسال ارز‌آوری بیشتری از محل صادرات سیب نصیب کشور و صادر‌کنندگان شود.

راه‌اندازی بازار سیب ایرانی در مسکو

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی همچنین از راه‌اندازی بازاری در مسکو از سوی سازمان تعاون روستایی برای صادرات و عرضه مستقیم سیب به مسکو خبر داد و گفت: خرید سیب‌های صنعتی آغاز شده و براساس هماهنگی‌های صورت گرفته وزارت جهاد کشاورزی ارز لازم را برای خرید مستقیم از باغدار و صادرات این محصول در اختیار صادر‌کنندگان قرار می‌دهد. همچنین معاونت بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی نیز با رایزنی‌های اقتصادی تسهیلات لازم را برای حمل‌ونقل مستقیم سیب ایرانی به کشورهای مختلف فراهم کرده است تا هزینه صادرات و هدررفت این محصول به حداقل ممکن برسد.

کدام سیب‌های ایرانی صادراتی‌اند؟

رویین‌تن با تاکید بر افزایش کیفیت سیب تولید شده در داخل به دلیل شرایط اقلیمی و بارندگی‌های مناسب گفت: معمولا سیب تازه‌خوری که حدود ۶۰۰ هزار تن تولید آن است به دلیل قیمت بالا و داشتن مشتری صادر نمی‌شود و صادرات سیب از استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، اصفهان، فارس و خراسان رضوی از مهرماه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به این‌که مصرف هر عدد سیب در روز باعث ارتقای سلامت و کمک به باغدار در جهت افزایش درآمد و بهبود معیشتش می‌شود، اظهار کرد: ظرفیت سردخانه‌های کشور حدود یک میلیون تن است و از باغداران درخواست داریم سیب‌های صنعتی را با سیب‌های باکیفیت تازه‌خوری با هم در یکجا نگهداری نکنند تا موجب افت کیفیت و قیمت محصول نشود.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که باید همه کارها در حوزه باغبانی از تولید تا بازار به دست بخش خصوصی انجام شود و با واگذاری امور به تشکل‌ها و زنجیره‌های قوی مشکلات به حداقل ممکن برسد. اما از خریداران بخش خصوصی تقاضا داریم عدالت را در راستای منافع تولید‌کنندگان رعایت و سیب‌های صنعتی را با قیمت منصفانه از باغداران خریداری کنند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *