اهم اخبار

صادرات ۴۰ میلیارد دلاری محصولات باغی امکان‌پذیر است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: دستیابی به صادرات سالانه ۴۰ میلیارد دلار محصولات باغی با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و شبکه‌های توزیع نهال امکان‌پذیر است.[/heading]

 

به گزارش خبرنگار مهر، یزدان سیف امروز در مراسم افتتاحیه «اولین نمایشگاه نهال، نشاء و صنایع وابسته» با بیان اینکه دستیابی به صادرات سالانه ۴۰ میلیارد دلار محصولات باغی با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و شبکه‌های توزیع نهال امکان‌پذیر است، گفت: اگر شبکه توزیع، روان، مستقیم و دانش‌بنیان نباشد، هیچ اتفاقی برای تولید رخ نمی‌دهد چرا که تجارت، موتور رشد است؛ بنابراین برای ارتقای شرایط تولید، باید شبکه‌های توزیع را ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۲۰۰ نهالستان در سراسر کشور وجود دارد که ظرفیت تولید سالانه ۶۲ میلیون اصله نهال را دارد، افزود: باید شبکه توزیع به گونه‌ای ساماندهی شود که هر کسی نتواند نهال بفروشد یا هر کسی نتواند هر نهالی را بفروشد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: شبکه توزیع سه وظیفه مهم دارد؛ اول اینکه باید نیاز کشاورز را به اطلاع تولیدکننده برساند و دوم اینکه دانش فنی و علم تولیدکننده را به کشاورز برساند و او را تحریک کند تا کشاورزان ترغیب به کشت تولیدات جدید در مزارع خود شوند.

سیف، سومین وظیفه شبکه‌های توزیع را تولید دانش عنوان کرد و گفت: متاسفانه زیرساخت بازرگانی در حوزه کشاورزی مشکل دارد و باید ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه در توزیع و تجارت باید سه اصل، استمرار، هدفمند بودن و اثرگذاری مورد توجه قرار بگیرد، گفت: اگر کشاورزی سالی دو بار به تولیدکننده مراجعه کند و از او نهال بخرد، این به معنای استمرار نیست و باید اصلاح شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر ما یک سیستم توزیع مناسب برای کار خود تعریف نکرده‌ایم و در این زمینه مشکل داریم، گفت: در حال حاضر مشاهده می‌شود که برخی بهره‌برداران از بقالی‌ها، نهال خریداری می‌کنند که این نشانه ضعف ماست.

سیف خطاب به تولیدکنندگان نهال اضافه کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آمادگی دارد شبکه توزیع را در اختیار شما قرار دهد؛ ضمن اینکه میز نهال با مشارکت تولیدکنندگان نهال و نشاء در ۳۰۰۰ دفتر کارگزاری شرکت خدمات حمایتی در سراسر کشور ایجاد می‌شود.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *