اهم اخبار

صدور مجوز برگزاری نمایشگاههای بین المللی کشاورزی هدفمند نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
دبیر ستاد اجرایی نهمین نمایشگاه تکنولوژی زیرساخت های کشاورزی با انتقاد از بی برنامگی در برگزاری نمایشگاه های کشاورزی با پسوند بین المللی گفت: این نمایشگاه ها اغلب در شهرستان های کوچک و دور افتاده و بدون استاندارد نمایشگاهی برگزار می شوند بی آنکه حتی یک شرکت خارجی در آنها غرفه داشته باشد.

به گزارش ایلنا، منصور انصاری گفت: در عرصه جهانی، روز به روز نمایشگاه های تخصصی بخش کشاورزی از سازماندهی به صورت «گروه کالایی» فاصله می گیرند و بر اساس «مخاطب و نوع و رشته فعالیت» برنامه ریزی و برگزار می شوند.

وی افزود: این در حالی است که در ایران نمایشگاه های کشاورزی به صورت درهم و با عناوینی شامل چند موضوع در گروه های کالایی مختلف با مخاطبان متفاوت مجوز فعالیت می گیرند که علاوه بر اتلاف منابع، راندمان و بازدهی بسیار کمی از منظر تامین منافع کشاورزان بازدیدکننده نیز دارند.

انصاری اظهار داشت: برای نمونه نمایشگاه های متعددی با عناوین دام و طیور، شیلات و آبزیان، ادوات و ماشین آلات کشاورزی، گل و گیاه، آب و آبیاری و آبرسانی و حتی مواد غذایی و لبنی با پسوند «بین المللی» برای برگزاری در یک زمان و یک مکان مجوز فعالیت می گیرند، حال آنکه مخاطبان این نمایشگاه ها در عرصه واقعیِ تولید به طور کامل با یکدیگر فرق دارند و اهداف متفاوتی را دنبال می کنند.

وی افزود: بر فرض اگر یک کشت و صنعت بزرگ در تمامی زمینه های فوق، توامان و روی یک زمین یا در یک مجموعه متمرکز فعالیت کند، هر بخش آن مدیریتی جداگانه و متفاوت دارد.

انصاری یادآور شد: در هیچ یک از کشورهای پیشرفته چنین نمایشگاه هایی دیده نمی شود بلکه نمایشگاه ها، به خاطر هزینه سنگین و مدت زمان کوتاه برگزاری بر اساس مخاطب و نیاز بهره برداران سازماندهی می شوند.

وی ادامه داد: به طور مثال نمایشگاه های مرغداری و صنایع مرتبط به صورت منفک از نمایشگاه های گاوداری و صنایع وابسته و در زمان های مختلف برگزار می شوند.

دبیر ستاد اجرایی «نمایشگاه تکنولوژی زیرساخت های کشاورزی» براین باور است که وضعیت موجود نمایشگاه ها، غرفه گذاران را برای اینکه با درآمد اندک خود در کدامیک از آنها شرکت کنند، سرگردان و بلاتکلیف کرده است.

انصاری درباره سازماندهی نمایشگاه تکنولوژی زیرساخت ها کشاورزی گفت: از دیرباز این نمایشگاه بر بسته جامعی از زیرساخت ها در فرایند تولید (کاشت، داشت، برداشت) تاکید داشته است که در کنار هم می توانند تعریف کاملی از تکنولوژی زیرساخت ها ارائه دهند زیرا برای افزایش بهره وری لازم و ملزوم یکدیگرند و البته مخاطب مشخصی همچون زارع، باغدار و کارشناسان مرتبط به خود دارند.

به گفته وی، یک کشاورز موفق، نیاز به بذر خوب، کود ثبت مشخصات شده، آبیاری تحت فشار متناسب با نوع گیاه و توپوگرافی زمین، دنباله بندها و ماشین های کارنده و برداشت کننده دارد بنابراین این نمایشگاه بسته ای کامل برای فرایند تولید است.

به عقیده انصاری، مخاطب این نمایشگاه مختص مرغدار یا پرورش دهنده آبزیان نیست، یک کشاورز دارای ۲۰ هکتار زمین زراعی یا باغی، می تواند با صرف زمان کمی در بازدید از این نمایشگاه، آنچه که می خواهد را به دست آورد.

وی با بیان اینکه برای بازدید از این نمایشگاه، از کشاورزان نمونه و پیشرو و کارشناسان مرتبط در سراسر کشور دعوت شده است، افزود: در نمایشگاه های گذشته طیف وسیعی از تجهیزات شیوه های مختلف آبیاری، بخش عمده این نمایشگاه بود، اما امسال کشت نشاء و بافت، نشاء نوع جدیدی از پنبه با بازدهی بیشتر، کودهای کد گذاری شده جزء ویژگی این نمایشگاه به شمار می رود.

گفتنی است که نهمین نمایشگاه تکنولوژی زیرساخت های کشاورزی با شعار «افزایش تولید محصولات کشاورزی با کمترین میزان مصرف آب و حفظ محیط زیست»، ۲۷ تا ۳۰ مهرماه جاری در مهرویلا استان البرز برگزار می شود.

 

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *