اهم اخبار

صندوق زعفران تا ماه آینده فعال می شود/سهم بخش خصوصی؛ ۵۱ درصد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از فعال شدن صندوق زعفران تا ماه آینده خبر داد .

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی به نقل از صدا و سیما، حسین شیرزاد با اشاره به اینکه صندوق زعفران با حمایت و مشارکت زعفران کاران ، اتحادیه ها و استاندار خراسان رضوی تشکیل شده است افزود: ۴۹ درصد سهام این صندوق سهم دولت و ۵۱ درصد نیز سرمایه بخش خصوصی است. در طرح مطالعاتی ۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه اولیه صندوق در نظر گرفته شده که در گام اول صندوق با هزار میلیارد تومان فعالیت خود را آغاز می کند.

وی با اعلام اینکه زعفران کاران تا دو ماه آینده از فواید این صندوق بهره مند می شود، ادامه داد: صندوق زعفران در مدیریت زنجیره تولید ، توزیع و صادرات به عنوان تامین کننده مالی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

این مقام مسوول میزان خرید تضمینی زعفران را حدود ۶۸ تن اعلام کرد و افزود : سازمان مرکزی تعاون روستایی به منظور حمایت از کشاورزان در مناطق محروم زعفران را خریداری کرد و برای رونق صادرات و جلوگیری از کاهش ارزش این محصول ، زعفران را در بورس کالا به خریداران عرضه کرد.  این در حالی است که حدود ۴۵ تن زعفران در بورس کالا فروش رفته و بخش قابل توجهی نیز صادر شده است .

به گفته شیرزاد هیچ نگرانی از بابت تولید، عرضه و صادرات زعفران وجود ندارد و بازار مدیریت شده است .

وی درباره میزان خرید تضمینی و توافقی محصولات گفت: در سه ماه گذشته بیش از سه میلیون تن محصول به صورت تضمینی و توافقی خریداری شده که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی و ۵۱۰ هزار تن نیز دیگر محصولات به صورت توافقی بوده است . از سوی دیگر در سه ماه گذشته حدود هفت هزار تن محصول سیر و زعفران به صورت توافقی خریداری و صادر شده است .

شیرزاد از احداث دو هزار متر مربع مرکز عرضه مستقیم کالا و محصولات کشاورزی در مناطق شهری خبر داد و گفت : این مراکز به منظور دسترسی اتحادیه ها و تعاونی های کشاورزی به بازارهای شهری در نزدیکی مناطق شهری احداث شده است . این در حالی است که سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید ، فروش و صادرات ۱۹۰ هزار تن از انواع محصولات کشاورزی بازاریابی کرده است .

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *