اهم اخبار

طرح تحقیق و تفحص از سازمان نظام دامپزشکی در مسیر اجرا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران از پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تحقیق و تفحص از این سازمان استقبال کرد.

سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران به موجب تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هجدهم آبان ماه سال ۱۳۷۶ و تایید شورای نگهبان در بیست و یکم آذرماه همان سال پا به عرصه وجود گذاشت.
دیروز عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تصمیم برخی نمایندگان برای تحقیق و تفحص درباره سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و ۱۰ محور آن را برشمرد.
شهرام کوسه غراوی گفت: گزارش های متعدد حاکی از نارضایتی جدی دامپزشکان از وضعیت سازمان نظام دامپزشکی است، بتازگی نیز تعدادی از این افراد در اعتراض به وضع این سازمان در مقابل مجلس تجمع و اعتراض خود را اعلام کردند.
نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی یکی از محورهای تحقیق و تفحص را تاخیر در برگزاری انتخابات شوراهای استانی به مدت چهار سال اعلام کرد.
وی اضافه کرد: توقف غیرقانونی روند انتخابات سال ۹۵، نارضایتی از عملکرد و مدیریت سازمان، برگزار نشدن مجامع عمومی و فوق العاده در هشت سال گذشته و فقدان شفافیت مالی از دیگر محورهای مورد نظر نمایندگان در تحقیق و تفحص است.
بکارگیری مشاوران و افراد فاقد صلاحیت در سازمان مرکزی و اتلاف منابع مالی، اجرای نامناسب وظایف قانونی تکلیفی از جمله ماده ۵ قانون نظام جامع دامپروری و ماده ۲ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی، ناکارایی مدیریتی و صرف هزینه های گزاف در سفرهای استانی تبلیغاتی، تعطیلی غالب شوراهای استانی به سبب ضعف مدیریتی و ایجاد تقابل با اداره های کل دامپزشکی در سراسر کشور و بی توجهی به مطالبات اعضا از دیگر مسائل مورد نظر در تحقیق و تفحص از سازمان نظام دامپزشکی ایران به شمار می رود.

** واکنش سازمان نظام دامپزشکی کشور
در پی انتشار خبر خواست برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تحقیق و تفحص از سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد: بدون تردید طبق اصل ۷۶ قانون اساسی «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در همه امور کشور را دارد» و این شامل «همه اموری است که به نحوی می‌تواند در زندگی وحیات عمومی جامعه نقش موثری داشته باشد».
در این بیانیه آمده است: تحقیق و تفحص از اختیارات قانونی مجلس محترم شورای اسلامی محسوب می‌شود و جای بسی خرسندی است که پس از گذشت فقط ۲۰ سال از بدو تاسیس، این سازمان به درجه‌ای از نقش و اهمیت رسیده که به عنوان دستگاهی مردم نهاد و تاثیرگذار در حیات مردم و جامعه حساسیت نمایندگان مردم را برانگیخته است.
«باید این رویداد مهم را به عنوان فرصتی مغتنم برای احقاق حقوق مورد غفلت قرار گرفته‌ حرفه خطیر دامپزشکی در کشور و بازخوانی نقش پر اهمیت سربازان گمنام عرصه سلامت و بهداشت عمومی جامعه که همانا اعضای فرهیخته و بی ادعای این سازمان در سراسر کشورند، تلقی کرد و با استقبال از توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بستر لازم را برای مشارکت هرچه بیشتر مجلس در تصویب منابع و قوانین حمایتی و رفع موانع پشتیبانی و کاستی‌ها فراهم کرد».
در ادامه بیانیه سازمان نظام دامپزشکی آمده است: برای سازمانی که در یک سال کاری و در ۳۲ نمایندگی کشوری با گردش مالی در حد ۳۰میلیارد ریال و بدون هرگونه کمک‌های مالی دولتی بسختی روزگار می‌گذراند و با حداقل امکانات و نیروی انسانی توانسته است بار مالی و اداری سنگینی را در قالب اجرای قوانین نظام جامع دامپروری کشور و افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی از روی دوش دولت بردارد می‌توان موضوعات و مسائل متنوعی را مورد تحقیق و تفحص قرار داد.
سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه آمادگی کامل خود را برای پاسخگویی به هرگونه سوالات و شفاف‌سازی کامل نسبت به فرآیند فعالیت‌ها و توضیحات لازم در مورد مسائل و مشکلات درونی و پیرامونی این سازمان اعلام کرد.
به گزارش ایرنا و به موجب قانون، سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران سازمانی است با شخصیت حقوقی مستقل، غیردولتی و دارای استقلال مالی که به‌منظور رسیدن به اهداف و انجام وظایف مقرر در قانون تاسیس خود انجام وظیفه می‌ کنند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *