اهم اخبار

طی دو سال اخیر / واردات مواد غذایی ۹ درصد کم شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]طی دو سال اخیر صادرات مواد غذایی ۲۷ درصد افزایش و واردات مواد غذایی ۹ درصد کاهش یافته است.[/heading]

به گزارش خبرنگار ایسنا، طبق گزارش عملکرد دولت یازدهم در دو سال گذشته، تراز تجاری غذایی کشور از هشت میلیارد دلار در سال ۱۳۹۲ به ۵٫۴ میلیارد دلار در پایان سال ۱۳۹۳ کاهش یافته است. همچنین تولید شکر ۲۰ درصد رشد داشته است و خرید تضمینی گندم از ۴٫۸ میلیون تن به ۶٫۷ میلیون افزایش یافته است.

بر اساس گزارش عملکرد دولت از سال ۱۳۹۲ گوشت مرغ و تخم مرغ به کشور وارد نشده است و در سال گذشته نیز ۷۶ هزار تن گوشت مرغ و ۷۰ هزار تن تخم‌مرغ به کشور‌های مختلف صادر شده است که نسبت به سال ۱۳۹۲، گوشت مرغ ۶۷ درصد و تخم مرغ ۸۵ درصد رشد صادرات داشته است.

کاهش واردات گوشت قرمز و آغاز صادرات دام زنده

همچنین در گوشت قرمز میزان واردات از ۲۰۷ هزار تن در سال ۱۳۹۱ به ۶۸ هزار تن در سال گذشته کاهش یافته است.

علاوه بر آن در سال گذشته ۷۰۰ هزار رأس دام و در سال جاری نیز تاکنون ۴۲۰ هزار رأس دام زنده سبک به کشورهای همسایه صادر شده است.

براساس این گزارش کاهش واردات گوشت قرمز و افزایش صادرات دام زنده از کشور در مجموع نشان‌دهنده آن است که تراز تولید و مصرف گوشت قرمز کشور به سمت صفر میل کرده و به خود اتکایی بالا رسیده است.

در بخش تولیدات محصولات زراعی تولید محصولات زراعی، شیلات، دام و طیور ۶٫۶ درصد رشد ایجاد شده و عملیات آبخیزداری نیز در سطح ۵۰۰ هزار هکتار اجرا شده است.

اجرای طرح‌های توسعه شبکه آبیاری و زهکشی را با رشدی ۱۷۱ درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۲ به ۹۵ هزار هکتار رسیده است.

همچنین اجرای طرح‌های تجهیز و نوسازی اراضی زیر سد‌های مخزنی و بندهای انحرافی با رشد نزدیک به ۸۰۰ درصدی به ۸۳ هزار هکتار رسیده است.

بر اساس گزارش عملکرد دولت، در دو سال گذشته روش‌های نوین آبیاری با رشدی نزدیک به ۲۵۰ درصد، در ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی اجرا شده است.

اتمام ۸۰۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی

در بخش صنایع و معادن نیز که سهم ۱٫۳ درصدی از رشد سه درصدی اقتصاد کشور به آن تعلق داشته است، ارزش افزوده منفی ۲٫۹ درصدی در سال ۱۳۹۲ به ارزش افزوده مثبت و پنج درصدی در سال ۱۳۹۳ تبدیل شده است.

همچنین در گروه صنعت بیش از ۸۰۰۰ طرح نیمه‌تمام صنعتی تکمیل شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *